8 juli 2013

Wabi-Kusa

Efter att ha spenderat en del tid på att hitta en optimal vas för att skapa ett Wabi-Kusa i, så hittade jag till slut en perfekt glasskål på Lagerhaus som är 22cm i diameter.
Scapen består av gamla rötter, några små Mini-landscape-stenar, sand och sparade växter från förra aquascapen i 36l-karet. Växterna planterades alldeles nyss, så nu kommer vasen få stå med plastfolie över sig tills att växterna acklimatiserat sig till miljön och fått emers tillväxt. Lite i taget kommer jag trycka nya hål i plastfolien för att slutligen ta bort den helt och hållet när växterna ser välmående ut.
Planen är att, som i mitt förra Wabi-Kusa, fylla på det vatten som avdunstar med kranvatten och vatten från akvariet emellanåt för att bidra med lite näring. Jag kommer också dosera EasyCarbo i vattnet för att hålla undan alger, och då en ganska hög dos, precis som i förra Wabi-Kusat. Belysningen kommer däremot bli lite annorlunda. Antingen får det stå i solljuset från fönstret i västerriktning, men risken är att det blir för varmt och för mycket ljus, vilket leder till alger. Så jag lutar nästan istället åt att ställa det under lampan, som jag odlat upp mina chiliplantor med, och ställa upp något som skuggar vasen från solljus. Jag får helt enkelt prova mig fram.

Inga kommentarer: