8 juli 2013

Omplantering

I och med att en del av växterna var emersa från början så har nu nederdelarna på stänglarna blivit emersa och topparna submersa. Givetvis vill jag ha allting submerst, så i helgen ryckte jag upp alla stängelväxter, klippte av nederdelarna och planterade dom på nytt. Nu hoppas jag att det räcker med att jag klipper ner topparna för att få ett fylligt och välmående buskage. Det brukar gå bra, så jag ser inga hinder med det.
Jag har plockat bort några arter ur scapen. Det är Limnophila aquatica, Ludwigia repens (eller vad det nu var för sort) och Rotala sp. "Pearl" som rök.
Limnophilan växte väldigt konstigt och till skillnad från de andra växterna så var det väldigt stora avstånd mellan bladparen under det kraftiga ljuset. Jag vill ju ha täta plantor, så dessa rycktes ur under senaste ansningen.
Ludwigian tröttnade jag på, konstigt att den aldrig fick nån vidare färg. Hade vart kul om jag kunde få tag i den arten jag letade efter.
Rotalan var allmänt tråkig tycker jag. Den växte oerhört långsamt, stänglarna var smala som HC och de växte bara på höjden. Jag vet inte om jag kanske borde gett den mer tid, men jag orkade helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att den hade passat bra i ett väldigt litet kar (under 1 liter) med sina små nedåtskruvade blad och tunna stjälk, tyvärr blir det för puttenuttigt i mitt kar och den försvinner i mängden.
Istället har Ludwigia acurata, Hemianthus micranthemiodes och Eriocaulon setaceum fått ta mer plats. Min tanke är ju att det ska bli ett fylligt virrvarr med en blandning av alla stängelväxter. Som ni kanske redan kommit på så har jag tagit inspiration från ADAs små visningskar:
 

Inga kommentarer: