9 februari 2012

Inför sommarens odlingar

Liksom förra sommaren är planen att odla lite ätbart på min balkong. Balkongen är ju inte särskillt stor och jag får verkligen hålla i mig för att inte köpa och odla för många växter. Det jag prioriterar att odla är tomater, färska örter och chili, vilket är mycket användbart och gott i matlagning.

Jag fick en favourit bland tomaterna förra året, som jag kommer att odla i år igen. Tomaten heter Stupice och ger medelstora, saftiga röda tomater med söt tomatsmak, enligt mig mycket goda!
Jag har även tagit frön från en tomat jag köpt på LIDL. Det ska bli intressant att se om det kan bli något av den, med tanke på att alla tomater inte går att odla vidare på. Den här tomaten var i varje fall en saftig röd körsbärstomat med kraftig tomatsmak, också den mycket god!

Förra årets chilliodling falerade totalt när alla mina plantor fick bladlöss och tappade alla blad och blommor. Min teori är att plantorna kommer klara sig undan bladlöss bättre utomhus, vilket jag ska prova i år. Jag odlar i år två sorter som skiljer sig från varandra väldigt mycket.
Den första sorten är en släkting till Habanero, men är lite mildare och har en fruktigare smak. Den är fortfarande är den förbannat stark! Sorten heter "Scotch Bonnet", jag får se om den är ätbar, men jag har hört att den ska passa väldigt bra i grytor och såser i små mängder.
Den andra sorten är väldigt svag, bara lite starkare än vanlig paprika. Den heter "Anaheim M" och ska tydligen vara god att stoppa med ost och grilla eller ugnsrosta. Den ska också bli väldigt intressant att prova.

Örterna blir antagligen timjan, basilika, mynta, persilja och rosmarin. Det är riktigt härligt att alltid ha tillgång till färska örter, jag önskar att man också kunnat ha det under vintern.

Inga kommentarer: