5 februari 2012

Fotografering

Jag har fotograferat akvariet utan teknik idag. En sak som jag gillar med den här setup'en är att det inte finns så mycket teknik som stör i akvariet. Då är det inte så jobbigt att lyfta ur det som finns i akvariet för att fotografera.
När jag fotograferar akvariet brukar jag se till att ha en jämn och snygg bakgrund. Till denna scape har jag belyst den vita väggen bakom akvariet för att få det att likna motljus på fotografiet. Jag brukar också använda en hårtork för att få vågor på ytan. Självklart har jag ingen utrustning i akvariet. Det är också snyggt om fiskarna stimmar, men det var riktigt svårt idag. Det brukar fungera om man skrämmer dem lite lätt genom att knacka på glaset eller vifta med en handduk runt rutorna. Mina kolglödstetror gömde sig varje gång jag tog fram hårtorken, så jag kommer nog att använda ett fotografi där fiskarna gömmer sig tyvärr.

Växterna har växt ihop fint nu, HC-mattan är jämn och fin och stenarna är nyligen rengjorda och skrubbade så att de ser ut att vara nya. Tipset från brams om att använda tandborste för att skrubba stenarna fungerar bra om det inte är så mycket alger på dem, annars får man ta till med en rejäl borste och skrubba rent stenarna, vilket jag gjorde den här gången.
Scapen är färdig och jag är nöjd med resultatet. Dock är det ett par saker jag hade gjort annorlunda om jag gjort om det. Jag hade skapat en brantare lutning på substratet och låtit HC'n ta mer plats än Nålgräset för att utnyttja djupet på akvariet. Det är svårt att hitta bra stenar till hardscape och det hade nog gått att få till en snyggare hardscape om jag haft fler stenar att välja på när jag gjorde layouten.
Nu när jag tagit mitt foto av den färdiga scapen, så ska jag låta allt vara kvar en stund för att njuta av att det ser bra ut. Sedan ska jag experimentera med andra växter för att eventuellt göra det ännu bättre.

Nu väntar jag bara på att International Aquatic Plant Layout Contest 2012 ska börja!

Inga kommentarer: