19 december 2011

Trimmning av Hemianthus callitrichoides ("Cuba")

Många har problem med att hålla sin HC-matta tunn och kompakt. Jag har två olika sätt för att undvika detta problem.
Tills idag hade min HC växt sig lite buskig och gänglig, det var med andra ord ett perfekt läge för att trimma ned den. Jag använder mig av en liten vinklad sax, som gör det lätt att komma åt överallt. Jag klipper alltså bara bort den översta biten av växterna och de skott som vuxit sig långa och taniga. Se nu så kompakt och fin den är. Ju fler gånger du klipper ner den, desto finare matta får du.

Jag trimmar bottentäckaren för att den ska producera mer skott och bli kompaktare. Jag vill också hålla den tunn. Håller man den inte tunn, så får växterna längst ner inget ljus, vilket resulterar i att de dör och sedan lossnar mattan från bottnen. En kompakt HC-matta är det alla vill eftersträva.
Det andra sättet man kan trimma HC'n på är genom att använda en pincett och dra loss små tussar ur mattan. Denna teknik lämpar sig bäst för mattor som vuxit sig större och har ett bra grepp i bottensubstratet. Därför valde jag att trimma ned mina plantor istället.

2 kommentarer:

hawkse sa...

Snyggt!

Var har du fått tag på saxen - en sådan skulle hjälpa mycket när man försöker hålla efter bottentäckarna i framförallt nanokaren där det är svårt att komma åt.

Leonard sa...

Jag har för mig att jag köpte den av nån på PlantSwap, kommer inte ihåg vem det var.