2 december 2011

Rengöring

Man behöver ett antal olika redskap för att hålla akvariet i schack från alger och för att i övrigt hålla ordning. De viktigaste för mig är en bra pincett, en lång sax, något att skrapa rutorna med, något att släta ut sand med (t.ex. vanlig pensel eller en "metallkratta") samt grillpinnar i trä.
Jag har just fått inspiration att tillverka ett eget redskap, inspirationen kommer från brams.
Det är en tandborste, ta da! Fungerade riktigt smidigt att skrubba rent de algtäckta stenarna med. Verkar också fungera bra som algborttagare på silikonfogar utan att skada fogen. Ett riktigt smart verktyg som jag inte tidigare haft en tanke på att använda.


 Uppvärmning av plasten för att kunna böja tandborstshalsen. Värmepistol eller levande ljus fungerar lika bra.

 Jag har klippt ner stråna en bit för att de ska vara effektivare på algborttagning.

Resultatet.

Det var samma sak när jag upptäckte hur effektiva enkla grillspett var för akvarium. Det är ett riktigt bra verktyg för att pilla loss trådalger och cladophora från mossor, bottentäckare och andra växter.
Du skär små flisar i träspettet. Algerna fastnar direkt på pinnen och därefter kan du bara snurra upp algerna ur karet, helt perfekt!


Scoth brite är också en bra grej! Men för guds skull, använd den mjuka sidan (inte den gröna, som repar glaset). Den fungerar bra att ta bort alger från rutorna med, det beror dock på vad det är för alger. Om algerna sitter hårt så får man istället använda rakblad eller JBL Blanki (typ stålull) försiktigt så att glaset inte repas. Jag ska se till att få tag i en vit scoth brite, då ser man algerna på glaset tydligare.

I övrigt tycker jag att akvariet fungerar bra, Jag har nu hällt i min sista dos av filterbakterier, så jag borde ha en hyffsat stabil bakteriekultur i filtret vid det här laget.




Jag har börjat dosera EasyCarbo. Jag väntade med att dosera det i början eftersom att det är "smått giftigt" för levande organismer, med andra ord inte jättesmart att använda det under uppstarten då man vill att bakteriekulturen ska växa. EasyCarbo är bra för växter (de använder den som kolkälla), men framför allt så mår alger väldigt dåligt av det. Det aktiva ämnet i EasyCarbo är Glutaralaldehyd. Jag har inte koll på hur ämnet fungerar, om växterna kan ta upp det utan mellansteg eller om det måste oxideras av bakterier först. Frågan är om ens tillverkarna vet hur ämnet fungerar. Dock tycker jag mig se ett bra resultat av EasyCarbo, så jag använder det ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :)
Jag undrar hur du har fixat med upphängningen till lysröret över akvariet. Är det egengjort eller kan man beställa någonstans?

Skulle behöva något liknande, fast mindre.

Mvh Alexandra

Leonard sa...

Hejsan!
Det är egenbyggt, men inte speciellt komplicerat att göra själv.