23 november 2011

Växtleverans

Som vanligt är det alltid toppenkvalitet på växterna man får från Wasserpflanzenfreunde. Jag är dessutom imponerad av att det gick bra nu i slutet av november, i och för sig har det varit plusgrader sedan växterna skickades men ändå. Jag gjorde beställningen i lördags och fick växterna idag, så man kan inte klaga på leveranstiden. Roland som äger affären är trevlig och är lätt att ha att göra med. Det är den affären jag brukar beställa ifrån när jag gör en ny scape, jag kan absolut rekommendera butiken till er också! De har de flesta växtarter man kan behöva till schyssta priser.
Jag köpte lite mer E. tenellus för att komplettera scapen med, men jag gjorde en beställning framför allt för att få tag i Eleocharis parvula / pussila. Det verkar som att det är den äkta parvulan och inte acicularis, som man ofta får när man tror att man köpt E. parvula. De enda jag nu vet som säljer den äkta E. parvula är Tropica och Wasserpflanzenfreunde. Skillnaden mellan E. parvula och E. acicularis är att parvulan inte blir lika lång samt att bladen har en tendens att vika sig ner mot botten. Jag vill hellre ha E. parvula eftersom att den passar bättre i mitt akvarium, E. acicularis hade blivit för hög och det hade sett konstigt ut.

Här har vi de nya växterna:
Välpacketerat som ni ser

Echinodorus tenellus
Eleocharis parvula
 Eleocharis parvula



Som ni ser har växterna odlats submersed (under vatten), vilket gör att växterna anpassar sig snabbare eftersom att de inte behöver ersätta sina emersa blad med submersa. Roland kallar dessa "krukor" in vitro, och det är väl motsvarigheten till Linea cup. Jag har inte riktigt kommit på hur de håller växterna helt fria från alger och parasiter, men det fungerar ju uppenbarligen bra.
Jag passade på att slänga ut Hygrophilan nu när jag har alla växter på plats, hoppas på att klara mig hyffsat lindrigt undan alger i uppstarten, men lite alger får man alltid räkna med innan akvariumet stabiliserats.

2 kommentarer:

Josefin sa...

Hej!
Jag har länge vart intresserad av att beställa från samma ställe som du beställt ifrån. Har dock alltid varit skeptisk mot att beställa från utlandet, hur är frakten? Är den dyr? Kan man beställa genom dig? :)

Leonard sa...

Frakten är inte farligt dyr. och nej, beställa får du göra själv =)