22 november 2011

Vattenbyte

Jag har gjort ett 30% vattenbyte. Jag ville inte göra ett större vattenbyte än så, för att inte rubba balansen som håller på att bildas i akvariet nu när jag tillsätter filterbakterier.
Tunna långa alger
Alger på glaset
Nu har det gått 1 vecka sedan jag planterade Echinodorus tenellus'en. Därför klipper jag nu ner plantorna till 2-3cm höjd. Det främjer produktionen av nya blad, som då är fina och algfria.
Jag har doserat ADA Green Gain, som innehåller en lösning av näring och växthormon, närmare bestämmt cytokinin. Det ska tydligen öka celldelningen hos växter och förhindra att växterna hamnar i chock efter klippning. Växterna återhämtar sig alltså snabbare efter klippning. Om det verkligen stämmer och fungerar vet jag inte, men det låter ju spontant som en bra grej =)
Jag har också doserat en enkeldos (1krm) av min nya torrmix.

Inga kommentarer: