21 november 2011

Dag 7

Läget i karet:
Växterna har skjutit nya blad och kommit igång med tillväxten. Jag har även lyckats få dem att pärla, trots den lilla växtmassan! Kul
Det har börjat komma tunnt med alger på rutorna. Det är helt naturligt, särskillt vid uppstarten.
Jag håller på att justera CO2-nivån i karet, så att fiskar ska kunna leva i vattnet.
Upplösningen av CO2 fungerar inte helt optimalt i ytterfiltret, men det duger. Det kommer rapar från filtret ungefär var 20e minut skulle jag gissa på. Om jag någon gång ska förbättra upplösningen, så ska jag prova att installera en Atomizer på slangen till utblåset. Jag vill ha det så rent som möjligt i akvariet, så lite teknik som möjligt med andra ord. Nackdelen med Atomizer'n är att den skapar en mist av små koldioxidbubblor som gör att vattnet i akvariet ser lite disigt ut. Det jag gillar jag inte, jag vill att vattnet ska vara kristallklart.
Med andra ord går det som förväntat.

2 kommentarer:

GasseG sa...

Jag kör också med atomizer, lite disigt blir det ju. Om jag uppfattar diset som störande har jag märkt att alla djur mår fasligt illa.
Är det inte så hos dig?

Leonard sa...

När koldioxiden inte blir upplöst i vattnet, utan istället blir ett dis så tycker jag att man kan köra på med mer CO2 utan att fiskar och andra djur mår dåligt. Djuren verkar inte skadas av CO2 i gasform, men växterna kan utnyttja gasen, så det är ju två fördelar! Jag har aldrig märkt att djuren skulle må sämre av mist än av att man löser upp gasen helt. Men att de mår dålig hos dig kanske beror på något annat? Svårt att tro det, men det låter lite konstigt.