13 december 2010

Äldre bilder

Jag kikade på bilder av 144l karet, ifrån oktober detta år och inser nu att det så väldigt bra ut då. Jag ånrar riktigt mycket att jag inte tog något ordentligare foto då, som man skulle kunna använda i IAPLC 2011 t.ex. Frågan är om det kommer bli så mycket bättre än hur det såg ut i oktober. Attans, jag har helt enkelt lärt mig att det är viktigt att ta "tävlingsbilder" av karet oftare, trots att det kräver lite arbete, eftersom att man aldrig kan veta om karet kommer se bättre ut i framtiden (vilket man ju alltid tror att det kommer göra).
Det jag gillar med dessa bilder är speciellt att de finbladiga javaormbunkarna på toppen av roten syns, och det ser ut som att de har spridit sig väldigt naturligt neråt på roten också. Nu syns dessa inte alls i karet, så jag har gallrat ur en hel del mossa så att det kommit fram igen. De ser väldigt bleka, bruna och taniga ut, men med mer ljus så ska de förhoppningsvis fräscha upp sig.
Sedan gillar jag också att stenarna på botten syns mer i det äldre fotot. Nu är de överväxa av mossa, så den ska jag trimma till helgen. Jag skulle också vilja att Javaormbunken i botten av roten (där det är väldigt mörkt) ska frodas. Jag tror att det kommer bli väldigt svårt med tanke på att de andra växterna skymmer den väldigt mycket, vi får se hur det går. Jag gör antagligen inget åt det, utan hoppas bara på att den ska ta sig.
Kampen mot cyano fortsätter, vilket jag börjat tröttna på. Funderar på att använda General Tonic, men den ska tydligen hämma bakteriekulturen och jag gissar att det skulle kunna medföra att jag får nya alger att kämpas med.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Leo. Jäklar vilken snygg scape du har fått till. Grattis till AGA också. Det har jag inte sett förrän nu. //Peter BT

Leonard sa...

Stort tack Peter! Du är välkommen förbi att kika om du har lust :)
Dock är det rätt så mycket alger för tillfället, mest cyano och dammalger.
Flytt är på gång om ett tag också, satsar på ett mindre kar i lägenheten.

Anonym sa...

Då kanske 144 karet blir till salu snart ;-)

Anonym sa...

Det var jag som skrev, och inte nån anonym. //Peter BT

Leonard sa...

Om ett tag så lär det säljas, ska bara starta upp ett nytt först ;)