18 september 2009

54 liter

Ingen stor förändring på scapen, endast lite trimmning av mossan och tillväxt möjligtvis.
Dock har jag fixat en del med att förbättra mitt underdimensionerade filter. Jag körde från början med ett fluidiserande sandfilter, som jag gjort själv utav en PET-flaska. Jag insåg dock snart att det inte fungerade med spridningen av vattnet i botten av flaskan, så att stora högar av sand låg stilla. Tanken med filtret är ju att all sand konstant ska vara i rörelse för att syresätta bakterierna som finns på sandkornen. Tanken var ju bra... Så för någon vecka sedan tog jag bort sandfiltret och har sedan dess bara kört med en liten bit filtermatta. Nitrat-värdena har stigit lite, men jag har inte fått någon nitrit eller ammonium som tur är.
Nu har jag kommit på en ny lösning för att få större filtervolym, det är nästan samma sak som jag använde som filter i början till mitt 3:e akvarium, ett 160 liter växtkar.
Jag köpte ett 50cm plaströr (PVS tror jag det heter) och pluggar till ändarna av röret som slöt åt. Sedan borrade jag ett hål i ena pluggen så att man kunde sticka in en 12/16mm slang in i röret. Jag har fyllt röret med Zeolith, som jag hoppas ska minska mina nitrit-värden innan räkorna kommer. Dock har jag inte sett någon som helst skillnad efter mätningar några dagar, känns inte som att den "Zeolith" jag köpt på Hornbach (dammavdelningen) är riktig Zeolith, har märkt detta tidigare med att den inte tar upp kväveföreningarna i vattneti andra akvarier också.
Hur som helst jag jag nu ett fyllt rör med Zeolith.
Jag borrar nu upp 6st små hål i röret, så att det fungerar som ett stril-rör.Sedan har jag monterat röret längs bakrutan (där man brukar placera strilröret från pumpen) och kopplat in slangen från pumpen så att det sprutas in i röret och sedan ut genom de uppborrade mindre hålen och upp i ytan så att det blir syresatt.Nu har jag alltså ungefär 1 liter ytterliggare filtervolym, totalt kostnad ungeför 120kr.
Röret har fungerat bra tycker jag och syns faktiskt inte jättemycket när roten och växterna täcker så mycket. Jag är nöjd =) Ett problem jag måste fundera vidare kring är hur jag ska fästa det tjocka röret mot glasrutan, som det är fäst nu är bara tillfälligt.

Inga kommentarer: