29 juli 2009

Nu kan vi börja

Sådär, äntligen har växterna från Zoo Kompaniet anlänt hem i växtkaret. Men jäklar vilka priser, över 100 spänn per kruka från Tropica för de växter jag köpte... Det var det i och för sig värt, det hade annars varit svårt att få tag i växterna jag sökte. Här är en överblick på 144liter karet.Jag har nu kört igång med koldioxiden och fiskarna påverkas inte alls denna gången, skönt att se. Jag har behövt sätta in en extra pump för att snurra runt CO2'n. Om jag inte hade haft UV-C filtret på ytterfiltret så hade det nog orkat pumpa runt vattnet ordentligt själv. Så om det inte kommer några dammalger igen, ska jag ta bort UV-C filtret. Det jag vill göra med scapen nu är att Echinodorus tenellus'en ska växa sig tät där den är planterad mellan sten-grupperna. Eftersom att bladen är emersa då de kommer direkt ifrån Tropica, så kommer jag om kanske 1 vecka att klippa ner i princip alla blad så att de nya som kommer är friska och fina. Sedan vill jag fylla upp resten av platsen bakom stenarna med Rotala sp. "Green" och det är också på gång. Så nu ska jag bara vänta, vänta och ansa.

Inga kommentarer: