27 juli 2009

Bättre än julafton

Första lönen från sommarjobbet mottagen! Jag cyklade ut till postuthämtningen där två paket ligger och väntar på mig. Känslan när man öppnar ett paket är spänning och det är alltid lika kul, nästan bättre än julafton denna gången! Jag har en tid innan letat efter ett kolfiberstativ och genom att prata med mer erfarna personer och eget tänkande kom jag fram till att det var ett Velbon Sherpa Pro CF-630 jag skulle ha. Ett kolfiberstativ som väger 1,37kg men även är högt nog för en vuxen man och klarar en belastning långt över min kamera-setup. Den perfekta kombinationen för en lat människa som varken vill ha ett för tungt eller för kort stativ ;) Kostar det, så smakar det! Problemet var att stativet inte längre tillverkades och hade ersatts med ett kortare kolfiberstativ, jag ville ju ha mitt CF-630. Efter en massa letande och kontakt med Velbon själva fick jag tag i ett helt nytt stativ från en kille som jobbar på Scandinavian Photo, som skickade iväg stativet utan extra kostnad till mig. Riktigt schysst! Förutom ett stativ behövs också ett huvud, det vanligaste är att man har en kulled. Jag har varit runt i affärer för att känna på olika kulleder samt läst recensioner och till slut även här kommit fram till att jag vill ha en Cullmann Magnesium kulled 30. Det är väldigt mjukt så att man får större precision. Kvaliteten känns mycket bra och den låser sig hårt så att kameran inte har en chans att skaka. Den var betydligt enklare att få tag i, direkt från CyberPhoto paketerat med en Mars ;) Så nu har jag mitt ultimata stativ och jag kommer inte behöva uppgradera mig inom de 10 närmsta åren. Jag är väldigt nöjd med både stativ och kulled, känns riktigt bra.

Inga kommentarer: