18 juli 2009

144l växtkaret

En bild på växtkaret när både PowerGlo lysrören och MH-lampan är på. Det är den kombinationen jag kommer köra med 8-10h/dygn i framtiden när jag får en större växtmassa i karet. Så fram tills dess kör jag bara med T5 lysrören, vilket fungerar okej med de växter jag har för tillfället.
Sedan så hände en mycket tråkig sak också. Jag provkörde CO2'n i karet, det fungerade mycket bra, speciellt efter rengöringen av diffusorn i klorin så blev den riktigt effektiv. Jag lät den gå på under dagen, men när jag kom tillbaka till karet på kvällen så låg mina skalarer och en Svart Fantomtetra döda på botten. Resten av fiskarna flämtade i ytan, så jag skyndade mig att byta vatten och rikta utblåset från filtret i ytan. De överlevde, men det var riktigt synd på dom fina skalarerna!
Jag tror att de fick en sådan chock för att det inte fanns tillräckligt mycket växter som kunde ta upp CO2 och att dom även legat i en hink under två nätter tidigare innan jag hunnit starta upp karet igen. Nu har jag stängt av koldioxiden och doserar med EasyCarbo så länge. Sedan när jag får hem de nya växterna, så kör jag igång med det igen försiktigt.
Något som ändå förvånar mig är att fiskarna kände av koldioxiden. Min diffusor ska ju bara dela upp bubblorna i mindre bitar, fortfarande i gasform, så egentligen borde inte fiskarna påverkas av den. Fast det kanske löstes upp en del CO2 i vattnet ändå.

Inga kommentarer: