29 juni 2009

Räkkaret

Så här ser räkkaret ut ikväll Fortfarande problem med diset i karet. Jag har fått för mig att det kommer ifrån AquaSoilen och det tror jag fortfarande. Känns som att jag kommer få hålla på med vattenbyten i evigheter för att bli av med det och det bäste vore nog att byta substrat helt och hållet. Det är dock inget alternativ, det orkar jag inte, så nu kör jag på med detta så gott det går. Räkorna verkar ju inte bry sig, det är väl mest mig och växterna som inte får lika mycket ljus, som det stör. Jag har i och för sig funderat på om räkornas färg kan påverkas av ljuset. Såklart är ju all färg ljus, men att färgen skulle påverkas av hur kraftig belysning man har över akvariumet. Fiskar och djur som lever i mörka grottor har ju inget pigment, så räkornas färg kanske försvagas om man har för svagt ljus. Vad tror ni om det? Liknelsen med grottdjuren var kanske inte så bra iom att det har mer med evolution att göra, men räkorna kanske "tappar" färgen om man inte har så kraftigt ljus att de tycker att det är värt att ha någon färg alls.
Ett par räkor har redan fått rom, så om några veckor kan man vänta sig småttingar.

Inga kommentarer: