14 juni 2009

Emersed Odling

Det funkar förhållandevis bra i mina odlingar, dock inte växten som jag hade viljat få helt emersed, Cryptocoryne cordata "Rosanervig". Den börjar ruttna, så det känns lite kört. Det bästa med den växten hade nog varit, som en snubbe på APC sade, att ha vattennivån strax över växten så att den självmant växte upp över ytan och därefter sänka vattenytan. Sedan har jag gått och kikat på en växt som växer i en liten bäck och tagit upp ett par plantor och satt i en PET-flaska. Dom växer mycket bra i flaskan och har nyss fått gula blommor.
På vintern/hösten, då vattenståndet är högre, har denna växt submerst i bäcken, medans den nu under vår/sommar växer helt emers i bäcken. Jag ville försöka få den att växa submerst, men det verkar dom inte vilja göra. Jag skulle behöva höja vattennivån, men då måste jag byta flaskan mot en balja och det blir lite omständigt.
Sedan har jag för skojs skull satt ner Polygonum sp. "Kawagoeanum" och Ludwigia sp. (Super Red) i samma glasvas som Cryptocorynen. De har båda växt bra och grott rötter ner i substratet.
Jag har planterat en planta Echinodorus vesuvius i en mindre PET-flaska tillsammans med lite mossa från skogen. Den verkar inte vilja växa alls, mossan frodas dock!

Inga kommentarer: