25 april 2009

Instabilt efter omplantering

Jag har fått mer problem med diverse alger varje gång jag planterat om växterna helt i detta karet. Så även denna gången. Min gissning är att det beror på att hela systemet blir chockat när växtmassan minskas så drastiskt på en gång och att man samtidigt rör omkring nere i botten så att bakterierna rubbas lite där också.
Men det har ju alltid blivit bättre när växterna växt upp.Jag göder fortfarande med min PMDD-mix och doserar 3-4krm efter VB och 1-2krm under veckan. Jag droppar även i micro+ dagen efter VB och i samband med övrig dosering av PMDD-mixen. Jag funderar på att sluta med EasyCarbo nu när jag har Körsbärsräkor... Fast Amanoräkorna har ju överlevt det så jag tror ändå att jag fortsätter.
Jag tycker mixen fungerar bra och jag ser inga brister sedan jag slutade med Eudrakon (som innehöll nitrat, ammoniu och urea för som kväve-källa), allt fungerar lika bra fortfarande.Diamantskalarerna har börjat bråka lite. Jag hoppas att de delar upp sig i par snart, så att jag kan flytta ut ett par och behålla det andra för att ge dem mer utrymme i mitt förhållandevis lilla kar ;)

Inga kommentarer: