23 november 2008

Lek med färg

Jag har provat att leka lite med karamellfärg och akvarell-färg. Vi hade en IKEA-glasvas här hemma som jag fyllde med vatten och sedan droppade jag färgerna i vattnet. Samtidigt så fotade jag det. Här ser ni några exempel:
Jag fotade de flesta av bilderna med EF 50/1.8 II och väldigt stor bländare så skärpedjupet blev ganska kort, där av oskärpan i en del av bilderna. Svårt att pricka den exakt då. Sedan provade jag att fota lite med mellanringarna, men då blev ju skärpedjupet ännu kortare. Det gjorde däremot att jag kunde komma närmare vasen.
Som ni ser så har jag gjort en ny logga till bloggen av en av bilderna =)
Resultaten blev inte precis som jag tänkt mig, men jag är ändå rätt nöjd med dom.
Ska göra fler försök med färgerna senare!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa av formationerna var hur snygga som helst. Du borde kunna få dom knivskarpa med lite mindre bländare och ett bättre val av burk att experimentera i.
Har för mig att IKEA-vaser generellt är ganska svåra att fota igenom iom att dom är lite skrovliga eller böjda osv..

Leonard sa...

Jo , den här vasen hade gaska ojämn yta, så jag funderar på att köpa en finare vas fråm tex. Duka.
Kul att du också gillade det =)

Anonym sa...

Nu måste jag testa om jag kan kommentera igen, det fungerade inte tidigare men jag tror jag gjorde fel.

Vilken läcker idé att leka med att droppa ner färg i vatten.
Du kan prova att släppa ner saker också och fota när dom tumlar ner i vattnet. Jag har sett t ex olika frukter fotade på det sättet. Dom drar ju med sig mycket luft i fallet ner under ytan.

Har du provat att fota vattendroppar som faller från en kran? Det är också kul.
Rigga kameran på ett stativ mot diskbänken, fyll upp vatten i diskhon, eller ta en kanna eller balja och fyll. Ställ in skärpan manuellt exakt där vattendroppar från kranen träffar ytan. Använd blixt och helst trådutlösare så du lättare kan ha koll på när droppen faller.
Sätt kranen på lätt droppning och försök fota precis då en droppe träffar vattenytan.
Det är sjukt vanebildande att försöka få till det.

Leonard sa...

Jag har också sett fotona med frukter som faller ner i vattnet och jag ska absolut prova på vattendropparna någon helg =)
Vad bra att det fungerade att kommentera nu också! Vet inte vad det kan vara som gör att det inte funkar ibland... =S

Anonym sa...

Mmmm... den här gången, eller snarare tidigare, så berodde det på "skräp bakom tangentbordet" ;)(att jag inte kunde kommentera).