6 juli 2008

24liter, växtkaret

Idag gjorde jag mitt första VB på 2 veckor. Jag har inte ansat så mycket heller, så en rejäl gallring var nödvändig! Före/Efter: Växterna ser lite taskiga ut direkt efter en ansning, men om ett par dagar kommer de troligtvis se mycket fylligare och fräschare ut. Jag fick ju två plantor utav den underbara Cryptocoryne cordata "Rosanervig". Den ena utav dem sitter i växtkaret, som ni kanske har märkt sen tidigare =) Jag är lite tveksam till hur jag ska använda den i layouten, vilket jag vill göra. Men den passar inte bra i hörnet där den sitter nu. Jag borde väl sitta mer i mitten så att ögonen dras ditåt. Tar gärna emot tips!! Crypto's är ju plantor man inte kan flytta hur mycket som helst, så det gäller att tänka till innan man flyttar dem, så att man inte ångrar sig senare. Rotala macrandra "Green" som växer i det vänstra hörnet längst bak skulle jag vilja byta ut mot Didiplis diandra. Den blir mer röd i topparna och skulle säkert passa bättre i layouten och det lilla karet. Funderar också på att byta Rotala sp. "Nanjenshan" mot Rotala sp. "Vietnam" eller wallichii, som både också skulle ge varmare färger. Men det sistnämda bytet är bara en tanke ännu. Det är mycket tråkigt, men i princip alla mina Japan Blue Guppy har hoppat ut ur akvariumet. En dag hittade jag 5st intorkade fiskar bakom akvariumet. Väldigt synd eftersom att de var så vackra! Jag vet inte om jag skall köpa några nya fiskar eftersom att de ändå bara hoppar ut... Kanske, kanske inte. Det behövs ju inte för att växterna ska må bra. Akvariumet fungerar bra. Jag håller fortfarande på med EasyCarbo, men inte lika stark dosering som när jag skulle bli av med kieselalgerna. Nu doserar jag ca. 0.5 ml varje dag, d.v.s. rekommenderad dosering. Jag har inga problem med alger för tillfället. Kommer endast små, gröna prickar på rutorna efter någon vecka, som det alltid gör. Idag hällde jag i lite EasyLife FFM också för att få lite klarare vatten. Jag är dock inte säker på hur den fungerar med all gödning och annat som också finns i akvarievattnet, som växterna behöver... Jag doserar FFM väldigt sällan i detta karet, så det är inget större problem. Gödning idag: 12 ppm NO3 9 ppm PO4 9.5 ppm K 1.5 ppm Fe

Inga kommentarer: