19 maj 2008

Slemmiga alger

Usch!! Det är en massa slemmiga alger som flyger omkring i växt-akvariumet nu =( De exploderade på en dag och jag fattar verkligen inte varför... Jag har skött gödningen perfekt, men trots det kom dom. Alltid lika tråkigt med alger! Här är några bilder av blandad kvalitet, hoppas ni kan se vad det är.
Algerna sitter jättelöst på växterna, stenarna, rutorna och det går att skaka växterna lite löst och så flyger de loss, cirkulerar i akvariumet ett tag och efter nån timma igen är de tillbaka på växterna. Enormt fula är dom, men växterna verkar inte ta någon större skada av dom, inte kortsiktigt iallafall. Det är klart att växterna får mindre ljus när det är massa alger på dom, men de skjuter nya skott och de gamla bladet är fortfarande fina. Jag har inte sett denna sortens alger tidigare. Någon som vet vad det är och kanske till och med vet hur man kan bli av med dom? Ta bort vattnet funkar ju alltid ;)
För mig blir det troligtvis ingen medverkan i ADA International Plant Layout Contest 2008. Det hade jag iof inte räknat med när jag gjorde den nya layouten såpass sent. Nästa år hoppas jag att jag kan delta med mitt 144l växtkar som ska startas denna sommaren.
Jag vill önska er andra lycka till, som ska skicka in era bidrag innan den sista Maj! Heja Sverige ;)

5 kommentarer:

defdac sa...

Kiselalger. Enkla att få bort med mörkläggning. Tyder på att du kört lite låga fosfathalter. Quickfilter brukar hjälpa en hel del också.

Leonard sa...

Tack! Ska mörklägga karet under 2-3 dagar och öka KH2PO4, som jag gött mycket försiktigt med sista tiden då jag fått alger pga övergödning ;)
Det har blivit ännu värre nu, men hoppas allt går bort efter mörkläggningen.
Jag trodde kieselalger var ett brunt lager som lade sig över allting i ett oinkört kar, ?

Leonard sa...

Då var karet mörklagt. En dos KH2PO4 åkte i innan jag täckte karet med sopsäckar.

Anonym sa...

Sopsäckar är oftast inte tjocka nog för att stänga ute ljuset. Håll upp en mot en lampa skall du få se. Kartong typ vellpapp är mycket bättre.

Leonard sa...

Jo jag såg det, så jag tog 2 lager sopsäckar. Jag orkar inte vara så ambitiös, så det får vara ;) Tar bort det imorgon, så jag får se hur det gått...