25 maj 2008

Räkkaret

Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering från det här karet. Allting verkar fungera bra och rullar bara på.
Men idag såg jag min första Crystal Black räka med rom! Har längtat efter det och det var kul att få reda på att räkorna faktiskt trivdes. Jag gissar att det kommer bli fler räkor med rom under den närmsta tiden.
Jag har försökt komma ihåg att mata (och i mindre mängd än vanligt) en gång per dag. Det har jag hållt med på nu under i alla fall en månad. Jag har faktiskt märkt att räkorna växt snabbare och nu har då en av dom fått rom. Regelbunden och lagom portionering av mat är väldigt viktigt för att få räkorna att leka, tror jag. Det var hur som helst roligt! och om 4 veckor kan jag förvänta mig yngel i karet.
Jag har matat med spenat och det verkade dom tycka var ok, men inte supergott så som många andra berättat. Dom måste kanske vänjas lite mer vid det eller så kanske jag gjorde fel när jag förvällde spenaten.
Ett foder som räkorna numera ignorerar är Hikari Crab Cousine. Det gillade dom innan, men nu när jag börjat mata oftare och det finns annan mat att välja på så struntar dom i detta foder. Aquatic Nature's Excel Shrimp food gillar dom däremot fortfarande. Fryst Artemia är en favourit!
Jag testade vattnet och såg att jag hade fått lite nitrit och nitrat efter att det legat Hikari Crab Cousine på bottnen, i princip orört. Men efter VB så var det inga problem med det igen.
Mossväggen som jag gjort om två gånger verkar inte vilja ta sig. Det växer ut långa, glesa rankor Weepingmossa men det blir liksom ingen vägg. Jag ska ge den lite tid, men sedan tänker jag göra om layouten. Nu är det lite av allting känns det som...
Det är för mycket flytväxter också, så om ni vill köpa lite så är det helt okej!
Innan jag fick hem den nya Cryptocoryne cordata "Rosanerig", har jag passat på att laka ur ett par liter ADA AquaSoil Amazonia (det som jag alltid haft i detta kar). Jag höll på att laka ur den i några veckor genom att dagligen byta vatten i hinken med gruset. Det verkade fungera för det kom aldrig någon ammonium i akvariumet när jag lade i gruset. Det blev i och för sig väldigt grumligt, men det är borta nu. Nu är lagret grus i detta karet lite fetare, så att Crypton skall kunna bilda ordentligt med rötter. Tidigare hade jag väl ungefär 3cm grus på bottnen och det hade nog aldrig fungerat med den arten.
Jag ville bara säga att det fungerar att laka ur ADA AquaSoil innan man lägger ner i det i akvariumet om man vill slippa ammonium-spik. Man kan även använda lite Zeolith för att minska ammonium-halten i vattnet.
Efter förra vattenbytet hade jag i mineralpulver, bikarbonat (0.3ml) och 10ml FFM.

Inga kommentarer: