18 mars 2008

VB i räkkaret

Jag hållare fortfarande på med mina 50% VB, men inte lika ofta. Numera ett VB med ungefär sex dagars mellanrum. Om ett par veckor lägger jag av med det och kör nog på 10-30% VB en gång per vecka. Och till slut 30% VB varannan vecka. Så här ser karet ut nu: Cryptocoryne crispatula var. "Balansae" är ny i karet. Köpte den för några dagar sedan. Nu är den planterad bredvid min C. bullosa och bakom roten med Anubias på. Jag vill byta ut C. wendtii "green" mot parva och ersätta Vattenpesten med C. cordata "Rosanervig". Sedan vill jag nog inte ha Javaormbunkarna ("Narrow") kvar i layouten egentligen, men eftersom att jag känner mig själv, så vet jag att jag ändå kommer behålla nåt skott ;) Om ni klickar på länken under sidorubriken "Mina Akvarium" kan ni se bland annat vilka växter jag har i de olika akvariumen. Även vilka fiskar/djur jag har och hur jag sköter gödningsregim, teknisk data, m.m. Jag brukar uppdatera bilderna där oftare än jag gör på själva bloggen, så kolla där om ni är intresserade av se hur något av mina akvarium ser ut med de senaste fotot och uppdateringarna! Jag har idag doserat PMDD. Växterna tar upp lite näring även om karet inte är så värst high-tech. Jag kommer att fortsätta med det, om inga problem uppstår. Det blir säkert lagom att göda en "basic-dos" efter vartannat vattenbyte. Inget annat än PMDD tillsattes till akvariumet idag. Doserad PMDD: 0.2ml micro+ (koncentrerad) 0.5ml KH2PO4 (blandning: 1,5msk KH2PO4 i 500ml vatten ,tror jag) 0.2krm KNO3 (torrt) Det ger ungefär dessa värden i akvariumet: 0.17 ppm Fe 6.8 ppm NO3 4.5 ppm K 0.45 ppm PO4 När hag tittade på gamla bilder märkte jag att Crystal Red räkor fått tjockare vit färg. Det är bra eftersom att dom får en lite högre gradering.

Inga kommentarer: