12 mars 2008

Räkor

Uppdatering på räkfronten! I räkkaret går nu Caridina baubaltii var. "Malaya", Crystal Red (2st, i grad A och S) och Crystal Black som jag nyss köpt. De skulle jag gradera som A. Alla verkar trivas och idag efter vattenbytet i karet simmade CR räkorna runt som galningar ;)
I 24l räkkaret doserar jag mineralpulver för att räkorna ska kunna ömsa skal och bilda ägg. Snäckorna behöver det också för att bilda nytt skal och för att höja pH lite, så att dess skal inte erroderar. Jag har i EasyLife FlytandeFilterMedia (FFM) för att få bra vattenkvalitet och tillsätta inkörningsbakterier till filtret. Men det behövs inte längre och jag tror nästan att det verkar negativt mot räkor, även om räkorna simmar väldigt mycket efter att man haft i det i akvariumet ;) Jag tror faktiskt inte att det är så jättebra med räkor. Sera Aquatan ska tydligen inte vara bra iaf, så då kanske FFM inte heller är bra... vet inte. Nu har jag iaf slutat dosera FFM i räkkaret. Kommer säkert ha i det någon gång ibland ändå, bara för att testa.
Jag och Batski (zoopet) har pratat lite om ifall våra C. "Malaya" (vi har båda köpt likadana från samma affär) verkligen är Caridina baubaltii var. "Malaya". Jag har hela tiden trott det, men jag är inte helt säker längre... Jag vet iof inte vad det skulle vara för art annars. Kanske Ninja, vild Neocaridina eller blandning av C. baubaltii. Fast ingen av dem är riktigt lika våra. Jag tror ändå att det är "Malaya" och om dom senare får yngel i mitt kar (äggfläckar syns på några bilder) så kan jag ju ta bort Ninja från listan eftersom att dess larver kräver saltvatten för att utvecklas. Om det är något annat än "Malaya", så tippar jag på Ninja. Men det viktiga är väl egentligen att dom är snygga! =)
Nu kommer jag inte ha fler arter i detta karet, förutom att möjligvis köpa till en finare gradering av Crystal räkor.
Jag har Blonda Tigerräkor i växtkaret. De utrotas, sakta. Jag hittar en del räkor, som hoppat ut ur akvariumet, på skrivbordet ibland. Då ligger de intorkade och döda runt omkring akvariumet =(
När jag doserar så mycket gödning som jag gör, så skadar det räkorna. Räkor är väldigt känsliga mot nitrat och EasyCarbo. Just dessa ämnen göder jag en hel del utav. Jag försöker verkligen hålla igen med gödningen, men växterna behöver det ju! Svårt att välja vilkas hälsa man ska främja i första hand. Jag tror jag väljer växterna i detta fallet och då dör en del räkor p.g.a. övergödningen till växterna. Men räkorna finns fortfarande kvar! Och jag ser ibland nån hona som går runt med rom.
Tigerräkor är nog mina favouriträkor. Inte lika fega som dom andra och dom verkar inte alls tänka på Guppiesarna som går i karet nu och nafsar lite efter dom. Coola =)
En rätt häftig grej med just dessa blonda är att de varierar så mycket i färg. Ju längre generationerna kommer, dessto blåare blir räkorna verkar det som. Iaf i mitt kar =) De verkar också bli blåare utav hårdare vatten med högre pH. Det märkte jag när jag flyttade dom från 54l karet till detta växtkaret där pH var lite högre. Nu är dom mer blåa än förut! Det kan säkert vara så att man får en annan färg med andra vattenvärden än mina. t.ex. röd-brun.
Här är två helt olika tigerräkor från mitt växtkar:
Mörkblå. Har en del sånna här nu.
Albino. Det här var en konstig räka, mutant!
Någon gång vill jag starta ett 50-100l akvarium med ADA Amazonia II och svarta Tigerräkor! Ha några Tonina och Eriocaulon arter i karet, som nästan aldrig annars går att ha i vanliga växtkar. De växterna kräver så speciella nivåer av gödning att man måste ha ett eget kar för att kunna få dom att växa, iaf de flesta av dom. I annat fall vissnar dom ner efter bara några dagar.
Kombinationen med svarta Tigerräkor och Tonina & Eriocaulon växter hade nog fungerat bra. Egentligen borde man nog också köra CO2 och göda en del, men det fungerar nog om man inte kör på för fullt. Kraftigt ljus ska det vara också =) T8 rör får det isf bli.
Då vet ni vad jag önskar mig i julklapp ;)

Inga kommentarer: