8 mars 2008

Plan och uppdatering!

Idagsläget ser räkkaret ut såhär:Jag byter vatten ungefär var 5-6e dag, då 50% för att laka ur det sista ur ADA AquaSoil'en. Jag tyckte att vattnet såg lite disigt ur förra veckan, men nu verkar det ha lagt sig igen. Jag hoppas verkligen inte att jag håller på att få grönt vatten i det karet =S Jag tror inte det, men jag ska inte ta ut något i förskott!
Jag har ändrat lite i karet sedan sist. Jag har bytt ut mossan i bakgrunden (som inte ville ta sig och dog) till ny V. ferriei mossa. Den kommer från växtkaret efter utrensningen där, så det passade ju perfekt! Om den här mossväggen också misslyckas, så lägger jag ner försöket helt.
Jag har också tagit bort allt försök till mossmatta eftersom att det inte heller ville växa något alls. Först hade jag tänkt göra en ny matta, då av Cladophora ageagrophila, men nu har jag ändrat mig igen och tänker helt enkelt bara ha grus i framkanten. Inte så svårt ;) Jag ska försöka få tag i Cryptocoryne parva för att plantera nån planta i framkanten, men det kommer inte bli någon slags bottentäckare.
Jag har varit hos Zoo Kompaniet och Brams och handlat en del växter och Crystal Black räkor! Jag köpte 6st till detta karet och dom var rätt så fint färgade, trots att dom var ganska små! Dom är pigga och ser fina ut =) Bilder kommer absolut, men senare. Det behöver ni inte vara oroliga över ;)
Nya växter i detta karet är alltså Cryptocoryne wendtii "green", Sylvania natans, Anubias coffefolia, Vesicularia montagnei och Vesicularia ferriei i mossväggen. Jag band fast Anubias coffefolia och christmasmossan på en roten jag hade kvar i karet, den ihopsättningen blev lyckad. Roten får bli basen i layouten.
Alla Crypto's i karet sitter planterade endast med några få rottoppar nere i gruset. Jag läste någonstans (hittar inte sidan igen....) att om Crypto's drabbas av "smältsjukan" så är det bra att dra upp dom och låta dom flyta i ytan för att bilda nya blad och återhämta sig. Jag försökte att ha dom flytande nån dag, men det fungerade inte så bra för att pumpen ändå pumpar omkring dom i akvariumet, så att dom vänder sig upp och ned. Därför planterade jag dom såhär istället. Givetvis ska dom planteras som vanligt i karet senare, men till en början får det bli såhär.
Jag ska nog ta hem mer växter om ett tag, vi får se vad det blir...

Inga kommentarer: