24 februari 2008

Växtkaret

Efter att ha kommit tillbaka efter semester såg växtkaret förj*vligt ut! =S Farmor hade varit hemma och skött akvariumen. Tyvärr verkar hon ha doserat och matat helt fel, för nyss (innan jag rensade bort det värsta och det tog en stund) såg det ut som en katastrof i 24l växtkaret. Trots mina beskrivningar för matning och gödning var hela botten full av pellets.... usch! Dessutom hittade jag 5 döda Tigerräkor och alla Kantnålarna döda =( Hade kommit en "härlig" blandning av alger, bestående utav trådisar, cyano och nån blandning mellan cyano och toffsalger typ. Det luktade ju inte jättegott precis. Hon fick bara göda KNO3 och micro+ 2 ggr under tiden jag var borta, men hon hade säkert i alldeles för mycket av båda ändå. Ja, ja, stackars farmor ville bara hjälpa till ;) så nu ska jag inte vara elak mot henne! Efter rensning, VB och ny gödning verkar allt se hyfsat fräscht ut igen.Gödning blev: 10ml KNO3 1ml KH2PO4 2ml micro+ 1ml EasyCarbo 0.5krm K2SO4 0.3krm MgSO4 Nu har KNO3 har blivit grumlig, igen. Detta är väl femte gången min KNO3 blandning blir sådär. Nu är jag trött på den och kommer istället göda 0.3krm KNO3 torrt/fulldos istället. Körde också lite sporadiskt i MgSO4 i burken, till skillbnad från vad jag brukar göda. Kommer köra 0.5ml EasyCarbo/dag från och med idag. Om det skulle strula för mycket med alger någon gång, så blir det dubbel dos istället.

Inga kommentarer: