25 november 2007

24l VB

Idag gjorde jag mitt först VB i 24l växtkaret. Det har redan nu börjat komma lite alger så smått. Växterna växer ju också, men snabbare än algerna som tur är ;)När jag flyttar in räkorna (nästa helg hade jag tänkt) så kommer de nog käka en hel del alger!
Det har även börjat komma en del alger på CO2 diffusorn. Jag ska dränka den i blekmedel (klorin möjligtvis?) för att få bort dom, och sedan ordentligt skölja igenom den för att inte få ner nåt blekmedel i karet! Det blir jakt efter nåt slags blekmedel under veckan för mig =)Jag har ansat och plockat bort lite växter och sparat de som jag tycker passar layouten bäst. Jag har satt belysning på bakgrunden, så att den ser ljusare ut. Jag tycker det blev snyggare iaf =) Ser fräscht ut!
Jag har slutat hälla i Nitrivec (några dagar sen), så nu antar jag att karet är inkört. Jag mätte lite:
0.02 ppm NO2
pH 7.4 (precis innan belysning + CO2 gick igång)
8 ppm CO2 (med mist)
KH 6
GH 12
Gödning:
0.5krm K2SO4
0.2krm KNO3
3ml KH2PO4
0.5ml micro+ (häller i ytterliggare 0.5ml imorn, när pH:t sjunkit lite)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan prova med citronsyra också det tar det mesta och det är inte farligt att få i akvariet.

Leonard sa...

ne, cirtonsyra kommer jag inte ha i karet. Jag vill gärna ha lite högre pH till Kantnålarna och räkorna.
Jag har inte haft några problem med mikro o högt pH (ännu), så det är väl inget fara =)