6 augusti 2007

54l VB

Bytte 20l i karet. Rättade till lite Javamossa som hade flugit runt i karet. Iof ser det väl inte så välordnat ut, men som ett räkkar ska vara =)
Jag har sett mina Coyrdoras malar suga in lite större grejer som små snäckor (Malaysiska sandsnäckor) som är 4mm långa. Om räkyngel är 2mm långa, så kommer det här inte funka =s
Så jag håvade upp dom 2 jag hade och lämnade tillbaka till affären. Vill verkligen inte att dom ska äta upp några räkyngel! Annars var dom mkt fina och jag hade väldigt gärna haft kvar dom i karet! Jättesynd =( Dom gav lite liv i karet också, räkor, snäckor och L-malar rör sig ju inte överdrivet mycket.
Tillsatte EasyLife FFM (15ml) efter VB. Jag kommer satsa på att göra VB 1-2ggr/månad och köra med FFM tills denna flaskan tagit slut. Efter det går det nog inte att köra in karet mera ;)
Tog även några växtern från 160l till detta karet och planterade: Vallisneria americana "Mini Twister" (se om den funkar bäst i detta karet eller 24l), Mayaca fluviatilis och Shinnersia rivularis "Weiss-Grün".
Växterna växer rätt bra i detta karet faktiskt! Verkar som att FFM innehåller lite växtgödning av något slag.... står iaf det på förpackingen! Det känns som att det är bra me FFM, vattnet blir dirket jättegrumligt när man häller i det, men efter 1dygn så blir det riktigt klart! Dock blir mitt vatten rätt brunt av alla rötter och kokosnöt! =)
Just nu har jag för många olika sorters växter. Skulle egentligen behöva rensa ut hälften av dom och satsa på några färre arter och mer växtmassa/art! Får se när jag har bestämt mig för vilka som ska vara kvar och inte och när jag orkar rensa.

Inga kommentarer: