21 augusti 2007

24l VB

50% VB som vanligt i 24l karet. Vattnet har som sagt blivit mycket klarare sedan senaste VB och omdesignen! Jag har tagit ut filtervadden ur filtret.
Räkorna har vart lite hängiga under veckan tycker jag.... Dessutom har 2 Körsbärsräkor hoppat ut ur karet =S Inte bra, jag trodde inte att dom skulle göra det. Hoppas bara att dom andra inte fattat att man kan göra så! Nu efter VB blev dom mkt mer pigga! Jag är rätt säker på att jag hade i för mkt gödning förra veckan. Hade iof i ganska mycket nu också, men jag hoppas att räkorna kommer må bättre ändå.... får se vad som händer. Det är ju inte jättejobbigt att rycka in mitt i veckan och göra ett 50% VB i ett 24l kar ;)
Några växter i karet verkligen växer så det knakar och stormtrivs =D medans andra nästan ruttnar bort i gruset.
Om jag ska dela upp alla växter i två grupper, som funkar bra/mindre bra i karet, så är det dom här som funkar rätt bra i karet: Proserpinaca palustris, Limnophila aromatica, Aponogeton madagascariensis, Hygrophila sp. "Ceylon", Cladophora aegagropila, Pogostemon helferi, Utricularia graminifola, Bolbitis heudelotii, Monosoleinum tenerum, Vallisneria "Mini Twister"
Proserpinacan har verkligen färgat ut och växer ganska fort =) KUL!
Dessa funkar mindre bra: Marsilea hirsuta, Mayaca fluviatilis, Rotala macrandra, Shinnersia rivuaris "Weiss-Grün", Lilaeopsis novae-zelandiae, Anubias mini, Dipilis diandra, Hydrocotyle verticillata
En hel del växter är iof väldigt nya i karet och dom kanske behöver vila ett tag innan dom börjar växa. I allmänthet tycker jag att det funkar bra! Det är ju bara att välja bort de växter som inte funkar, så blir det ju perfekt =)
Ryggsäcksfiltret till karet, Eheim Liberty 2041, är väldigt klent! Jag vet inte om det beror mycket på att jag har satt fin filtermatta över insuget, men jag tycker inte att det borde påverkar pumpkapaciteten SÅ mkt! Nu pumpar den ca 5 droppar/s. Den ska egentligen pumpa 220-570l/h, det går att ställa in den lite, så säg max 500l/h med filtermaterial. Filtermaterialet som jag använder är biobollar innuti och fin filtermatta över insug, det borde inte göra så mycket motstånd. Fattar inte varför den är så seg! =(
Jag skaffade ju denna för att slippa ha något större inne i karet, men jag funderar ändå på att sätta in ett litet pumphuvud.... känns också som en orsak till varför räkorna är hängiga, för lite vattencirkulation. Eheim ryggsäckar är ju inte direkt snygga tycker jag! Dom syns tydligt i karet. Det hade vart mycket bättre med nåt som liknar det jag har i 2l nanokaret! AquaticNature har ju ett större sånt i sina nya kar, men dom pumpar bara 200l/h. Känns inte som att man kommer långt med det i mitt kar tyvärr, annars mkt snygga filter!
Dessutom kommer kanske mer cirkulation göra att all Utricularia + andra växter som inte har bra fäste i gruset ännu, kommer rivas upp. Det är jäkligt störande när det gör det. Iof har hälften av all Utricularia flutit upp under veckan. Lite jobbigt när man helst inte ska röra dom under 1-3 månader, tills dom börjar komma igång och växa. Dom växer ju inte ännu, men dom verkar ändå se pigga ut tycker jag.
Gödning efteåt:
1krm K2SO4
1krm MgSO4
10ml KH2PO4
10ml ProFito
5ml FFM
1ml EasyCarbo
1tsk bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se någon med Proserpinaca. Den är så j*kl* vacker... :-)

Anonym sa...

tar det så lång tid för U. Grammifolia till att fästa/börja växa??

Leonard sa...

Ja, enligt O. Knott tar det 1-4 månader för den att riktigt komma igång. Känns rätt så segt, men jag ser ju att det växer lite. Känns inte helt orimligt att det kan funka med den! =)