4 juli 2007

Emers odling

Efter att ha misslyckats med några emersa odlingar och lyckats med andra, har jag nu startat upp ännu fler av dom =) De växter som jag misslyckades med var: Glossostigma elatinoides (dog pga extrem torka, annars lätt!), Taxiphyllum alternas, HC och Microsorum pteropus "Windellöw". Jag har lyckats få dessa växter till emers form: Eleocharis vivipara. Enda växterna jag fått att växa i emers form är Eleocharis vivipara och Limnophila sessiliflora. Dom har vuxit så i 1 månad nu! =) Jag ska här beskriva hur jag gör när jag drar upp dessa växter. Du behöver:
  • 1 plastlåda, 1-2l (gärna genomskinlig)
  • Vanlig Planteringsjord, ca 0.5l/låda
  • 30*30cm Plastfolie
  • Växt-dusch
  • Vatten
  • Växter
Man lägger ofuktad jord i en plastlåda, som rymmer ungefär 1-2l. Det räcker med ca 0.5l/låda. Sedan tar du växterna (en eller flera arter i samma låda) och planterar i den torra jorden. När växterna är planterade tar du antingen en växt-dusch/spray och sprutar vatten på växterna. Nackdelen med en vattenkanna är att jorden virvlar upp och växterna rycks upp ur jorden samtidigt. Det är lagom att fylla på med vatten, så att vattenytan är i jämnhäjd med jorden. Sätt sedan på plastfolie över hela lådans öppning och ställ i ett soligt fönster. Jag har alla mina växter i söderfönster, så solen bränner rätt bra där =) Låda 1 (HC):Låda 2 (Shinnersia rivularis "Weiss-Grün" och Hygrophila rosae australis):
Låda 3 (Vesicularia ferriei):
Låda 4 (Eleocharis vivipara, ny odling):
Låda 5 (Limnophila sessiliflora, äldre odling):

Den äldre odlingen med Eleocharis vivipara, är nu planterad utan plastfolie i ett kruk-fat med jord+vatten, också i söderfönster.

Det känns som att dessa växterna borde funka ok, inte helt omöjliga iaf =)

Inga kommentarer: