19 juli 2007

54l VB

Bytte 50% vatten på 54l karet idag.
Tyvärr hittade jag en död Corydoras =( Säkert därför det luktade lite ruttet, men det var ingen nitrit i vattnet innan VB, men den kan inte heller ha legat där längre än 1-2 dygn, 1 dygn skulle jag gissa. Jag hoppas inte att det kommit svamp på/i rötterna och löven, så jäkla svårt att få bort =( Isf är det nästan lika lätt att köpa nya rötter, men jag vill inte heller riva upp hela karet igen.
Panaquerna har blivit rätt tuffa mot Pansarmalarna. Jagar iväg Pansarmalarna när dom möts. Hoppas dom är snällare mot räkor! Tror inte att dom äter räkor (ingen L-/C-mal som inte är mkt stor äter väl räkyngel?) iaf, men dom kanske är lite för kaxiga... möjligt att jag behöver tänka om isf, kanske byta ut dom mot nåt annat eller ingenting alls.
Jag testade ju alltså vattnet innan VB för att kolla av läget. Ingen nitrit, GH 6 och pH 7.0 så det ser ju bra ut. Skulle egentligen vilja ha ner pH lite och upp GH lite, men rötterna drar kanske ner pH efter ett tag. Vattnet hade hunnit blir rätt så brunt tills detta vattenbytet. Efteråt var det nästan inte alls tefärgat, som jag vill ha det.
Jag satte i en kokosnöt idag också. Band fast en Anubias heterophylla, som inte riktigt får plats egentligen =) Tror alla malar kommer gilla grottan!
Förutom kokosnöten, möblerade jag om en del i karet också. Nu ser det snyggare ut än innan tycker jag! Lite mer organiserat och inte en massa växter och skit som jag inte vet vart jag ska göra av med. Slänga eller spara? ;) Tog ur några Vinbergssnäckskal också, det blev lite för mkt. Känns om att möbleringen är bra nu och inget större kommer behövas ändras inom rimlig tid =)
Jag hade i lite Sera Aquatan i det nya vattnet jag bytte med. Hade i 1.5tsk Coralife Salt och 15ml EasyLife FFM efter VB. FFM känns som ett bra medel faktiskt. Kändes rätt fejkat när jag köpte det. Lät så överdrivet bra, men det är nog inte helt kass iaf! Vattnet blir mkt grumligt när man häller i FFM (Flytande FilterMedium), men ska försvinna enligt tillverkaren (EasyLife) på några dagar. Mitt verkar försvinna ganska snabbt, så imorgon är det säkert borta.

Inga kommentarer: