2 juli 2007

54l inkörning

Idag har jag kört in 54l karet med Sera Nitrivec i 10dagar, dvs så länge som bruksamvisningen anger. Jag har iof haft i mer än den rekomenderade dosen/dag, så flaskan är i princip slut nu, har 10ml kvar i den.
Jag mätte Nitrit igår, 5ppm! =S Shit!!! men iof inte konstigt när det låg en halv-rutten Ampullaria i karet =( Tog ur den dirket, jävlar vad döda snäckor luktar, speciellt Ampullaria verkar det som!
Jaja, idag blev det 80% VB och i med lite mer Nitrivec och Aquatan. Jag vågade även släppa i min Panaque maccus trots att det fortfarande fanns en del Nitrit i vattnet. Jag tror nämligen att det finns ännu mer NO2 i 160l, där den var innan. Och detta karet borde passa helt perfekt för henne/honom. Skulle vilja köpa en till av motsatt kön, men det känns svårt att hitta Panaque maccus och dessutom vet jag ju inte vad min egna är för kön =)
Blev lite sugen på att testa Sewellia lineolata i detta karet, det borde den gilla! Det är rätt mkt cirkulation i karet, flytväxterna har svårt att ligga kvar på ytan och dras lätt ner. Jag väljer mellan att ha sånna och Cydoras panda...
Jag har lite nya växter i karet nu: Egeria najas, Hydrocoryle leucocephala, Hornsärv, Salivina natans, Lemna minor, Vallisneria americana "Mini Twister" och snart kommer förhoppningsvis en massa Javamossa också. Det kommer bli för mkt, så jag kommer att göra mig av med lite växter. T ex Vallisnerian är jag tveksam till om den klarar sig, även Najas guadalupensis och Hydrocotyle leucocephala, men det är bra med mkt växter just i uppstarten iaf. Karet ser väldigt knökat ut nu =) Jag har också lagt i urlakade eklöv i karet. Dom plockades i skogen här, lades i en hink med vatten i 2dygn, sedan gnuggade jag bara löven i nytt vatten mellan fingrarna lite och la i karet. Det har funkar bra innan, behövs ingen mer behandling för att dom ska funka bra. Hoppas dom inte orsakar NO2 bara...
Jag hade i 1tsk Coralife Salt efter VB, ska kolla pH, GH och NO2 imorn!
För att få bort nitriten innan räkorna ska i karet ska jag byta vatten minst 1ggr/vecka, kanske 2 och använda EasyCarbo FFM (Fluid/Flytande Filter Media) för att köra in filtret ordentligt.

2 kommentarer:

Leonard sa...

GH 6
pH 6.8
NO2 ca 3ppm

Ska köra ännu längre med Sera Nitrivec, tills nitriten är borta + några dagar till.

Leonard sa...

Mätte NO2 idag: 0ppm NO2! =)
Måste ju absolut varit snäckan som orsakat nitrit-toppen. Jag litar ju inte 100% på att det inte finns någon NO2 i vattnet alls, men nivåerna har ju verkligen reducerats på bara några dagar! =D