8 juli 2007

160l VB

Har inte gjort VB på 160l sen 2 veckor sen. Jag tycker att det funkat bättre än med tätare VB faktiskt. Om det inte är kris efter 1 vecka, så ska jag nog försöka göra den endast varannan vecka.
Bytte 40% idag. Gödde såhär efteråt:
10ml JBL Florropol
5ml micro+
5ml MgSO4
7ml K2SO4
Alltså lika mkt mikro som vanligt och ingen KNO3 eller KH2PO4 alls.
Ett gäng på Zoopet verkar ha kommit på en ny teori (eller iaf sammanfattat vad andra också kommit på) om hur gödning, växter och hela alltet kan funka i high-tech växtkar. Eftersom att de flesta då kör med CO2, så hamnar pH under 7 (surt) och det är då detta problem uppstår. Man får mikrobrister och överflöd av makro (speciellt PO4). Mikronäringen (EDTA) verkar sedimentera ("fastna") i bottensubstratet och filtret när man gör VB, för att det finns hydroxidjoner (OH-, högre pH) i det nya vattnet som gör mikroämnena otillgängliga för växterna. Eftersom att mikron försvinner, så kan växterna inte heller ta upp något annat och man får överflöd av speciellt PO4. Även växterna skjuter ner syre ur rötterna, så att samma process händer under hela veckan, tills nästa VB, osv, osv.
Jag själv har ju även drabbats av toffsalger, även om jag ligger på hyfsat jämn och hög nivå. Min svarta rådasand har ju blivit rätt så rostfärgad (beror ganska säkert på sedimenterad mikro) och filtermakaroner i filtret har fått en stenhård, brun/rostfärgad yta. Även alldeles för mkt PO4, så jag ska testa med inte göda KH2PO3 och KNO3 under en tid. K2SO4 innehåller mer Kalium än KNO3, så det är ett bättre alternativ för att få ner Kalium i vattnet. Därför använder jag det. Testar ocskå en del olika mikrogödningar: Tropica Aquacare, NutriSI, JBL Florropol och micro+ (gillar jag mest). NutriSI är lite krångligt eftersom att jag blandar ner citronsyra för att mikron ska hålla sig bättre. När jag göder med detta i karet, så sjunker också pH lite och då blir det helt fel med pH-controllern! =s så jag skippar nog denna i detta karet.
Växtera verkar ha kommit igång lite under de senaste veckorna! Skönt.
Förutom VB rengjorde jag också ytterfilret, AM Reaktor 1000 och UV-C filtret. Lysröret var svart på ett ställe, men det verkar ändå funka... dags att köpa ett nytt för säkerthets skull.

Inga kommentarer: