27 juni 2007

Zoomässan

Idag efter jobbet åkte vi inom Zoomässan på vägen hem, var ändå inne i Kungsbacka och hade planerat att åka hit nån dag också =) Det blev lite stressigt iom att dom preis skulle stänga, men jag tror ändå jag fick med allt jag skulle ha! Egeria najas till 54l räkkaret. Såg att bladen var smalare och att kanterna på dom var taggiga. På Egeria najas finns det mycket fina/små taggade kanter på bladen, men inte på vanlig Vattenpest (Egeria densa), tror jag iaf ;) En bra växt att starta ett kar med, snabbväxare =) Köpte också en bunt Shinnersia rivularis "Weiss-Grün" till 160l. Skulle egentligen ha köpt av en kille i GBG om ett tag, men eftersom att han inte hade tillräckligt mkt Shinnersia för att sälja till mig ännu + att det skulle kostat minst lika mkt för mig att köpa av honom (växter + frakt), så köpte jag dom på Zoomässan istället. Coralife Salt inhandlades också. Det är alltså mineraler till skaldjuren (snäckor och räkor) för att dom ska kunna bygga upp sina skal. Detta medel är tydligen producerat för saltvattens-invånare, men han i affären (duktig) tipsade om detta och han har användt detta till sina räkor (och det har funkat bra!). I Göteborgsområdet har vi mkt lågt GH (hårdhet) i kranvattnet, så att tillsätta lite Kalcium, Magnesium, m.m. (mineraler alltså) är nog rätt bra för räkorna och snäckorna! så att dom får hela och fina skal. Jag testade att ha i 1/2tsk i 24l alldeles nyss. Hoppas att det inte blir saltvatten. Doseringstabellen var väldigt otydlig, så jag får helt enkelt chansa lite. Jag ska söka lite på nätet och se om jag hittar nån mer info om den...

1 kommentar:

Leonard sa...

Det verkar funka bra med Coralife Salt. Ingen har tagit skada av det och räkorna ser piggare ut! =)