4 juni 2007

Mask

I 24l karet har jag beiga-vita maskar, som är ca 1cm långa. Dom slingrar sig som ormar i vattnet och sätter sig sedan på glaset, stenat, växter, i ytan, m.m. Jag har irriterat mig på dessa hela tiden och nu är det dags att göra någonting åt dom, för att försöka få bort maskarna. Jag har kikat lite på denna sida: http://aquarium-answers.blogspot.com/2007/03/trematodes-and-nematodes-in-fish.html och själv kommit fram till att det mest verkar vara en sorts "vitmask" (Whiteworm), som är helt ofarlig och används som mat till fiskar, besläktad edm Tubifex. Dock har jag pratat lite med han som skrivit artikeln och han tror inte att det är sånna maskar, men att mina ändå inte är farliga. Orsaken till räkdöd i mitt kar är enligt honom för mkt NO2. Jag har 0.2ppm NO2 och jag tror inte att det ska vara någon fara för räkorna, men jag ska disskutera mera med honom och vi får väl se om jag kommer fram till något vettigt efteråt! Jag har iaf tagit upp en Leoparddanio ur 160l och lagt ner i 24l karet med räkor och maskar. Bara stund efter att fisken var i karet, började den äta maskar som flög förbi! Hoppas dom försvinner nu! Danion ska gå i karet i ca 1 vecka för att rensa det på maskar tänkte jag. Den verkar inte bry sig nåt om räkorna och räkorna verkar nästan intresserade av fisken och kom fram och kikade lite =) Det jag vill komma fram till är varför mina Körsbärsräkor dör. En orsak kan ju absolut vara mkt höga värden av PO4 och NO3 skulle jag tro! Det är väl det mest troliga egentligen, men jag har så jäkla svårt för att bara dosera lite. Dessutom kommer det ännu mer prickalger nu, även om jag har ungefär 8ppm PO4! =s NO3 och alla mikroämnen ligger nog också på en ganska så hög nivå.... =s

Inga kommentarer: