15 juni 2007

Heterandria formosa

Har har köpt 2 par (2 av varje kön) Heterandria formosa, dvs Dvärgtandkarp. Dom skickades till mig i en 0.5l PET-flaska helt fylld med vatten, 2 växtblad och har klarat sig ok, det är möjligt att en av dom har dött nu efter ankomst. Dom var mycket mindre än vad jag trodde dom skulle vara! ca 1.5cm ungefär och dom är bara honorna som ska växa 1cm till. Pansarmalarna är rätt så mycket större än dessa fiskar, men ändå är det Dvärgtandkarparna som bestämmer! ;) Dom verkar vara rätt tuffa, hoppas inte dom äter för mkt yngel av räkorna sen (dvs om jag får några). Dom går nu i mitt 24l växtkar och verkar trivas helt ok. Jag trodde att alla levande födare simmade i ytan hela tiden, som Guppy, Platy, Molly, men dom här går vid botten hela tiden. Då ökar ju chanserna att träffa på räkyngel, vilket inte är bra... men det löser sig nog. Dom kanske bara är fega i början, så att dom inte vågar gå i ytan nåt.

Inga kommentarer: