11 juni 2007

Gödningsregim

Det har disskuterats en del på Zoopet om varför mikrogädninge går åt så enormt snabbt medans absolut ingen PO4 förbrukas. Sker det någon kemisk reaktion eller är det bara växterna som väljer att ta upp endast mikro? Jag har iaf sett detta i båda mina växtkar: 24l och 160l. PO4 har legat på samma värde i 24l i ca 2 veckor. Det ända som sänkt värdet har varit små VB på ca 5% och då har PO4 sjunkit från ca 8 till 7ppm på 2 veckor, dvs växterna har inte rört det! =( Men samtigigt ser man PO4 och K brist på växter + att jag får prickalger, vilket tyder på PO4-brist =s Nu ska jag iaf försöka att inte dosera någon KH2PO4 alls och ganska mycket mikro i båda karen. I 24l ska jag också försöka göra fler och större regelbundna VB för att räkorna ska må bra! Jag vill inte ha fler dödsfall nu! =( Undrar om nitrit spelar någon roll med detta mysterium? Jag hade ju väldigt högt NO2 i 160l och har väl fortfarande och jag inte ju inte att det påverkar växterna positivt iaf! Det verkar också som att olika mikrogödningar funkar olika bra tillsammans med KH2PO4. När jag gödde JBL Ferropol istället för micro+ (som jag brukar) så började växterna bubbla för första gången på länge! Jag funderar också på att byta ut KNO3 och KH2PO3 mot Tropica AquaCare PLUS (innehåller N och P), vilket kanske borde funka bättre för växterna, men då missar man väl allt K? Kalium är ju mkt viktigt, men det kanske man kan göda genom K2SO4 isf.

Inga kommentarer: