15 juni 2007

Förberedelse för nytt kar

Ja, jag ska starta ett nytt kar igen =) Det blir ett 54l AquaEl med räkor och pansarmalar, Corydoras panda och nån finare räka tänkte jag. Nästan inga växter, bara lite Anubias, Vattenpest, Vallisneria, Sagittaria, Javamossa som inte behöver nåt mer än VB typ =) Så ingen växtgödning i det karet! Idag var på på en tur till Zoomässan, som "vanligt" ;) Jag köpte en BTN Slimeline 50B Vit Faxe som jag ska ha som bakgrund i karet, ska såga till den så att jag kan gömma filter och doppvärmare innanför. Det är verkligen precis på pricken så att det räcker, men det borde funka. Annars är det väl inte hela världen om den inte skulle täcka precis hela baksidan. Den kommer nog passa bra mot den vita sanden =) Jag köpte också några Teakrötter som jag också ska ha i karet. Jag ska komplettera lite med några andra rötter jag har liggandes hemma också, bl a några grenar från en Kaprifol . Jag har haft Kaprifolpinnarna i flera kar innan och det har funkat bra! Det skulle ju vara jättekonstigt om dom släppte ifrån sig nåt giftigt ämne just i detta karet efter att ha legat i massa andra kar innan. Det blir nog inga problem! Andra grejer som inhandlades idag var Sera Nitrivec och Aquatan (för att bygga upp en kratfig bakteriekultur tills räkorna ska i karet) och några krukor Anubias "Mini" (eller är det dom som kallas "Petite"?) som ska bindas fast på rötterna. I karet tänkte jag ha vit sand, Slimline vit faxe- bakgrund, rötter o grenar, tomma Vinbergsnäckskal (endast dekoration), andra snäckskal och kanske kokosnötter. Jag tänkte också ha rätt lågt pH; 6.2-6.5, och då är det viktigt att tillsätta Kalcium i vattnet, så att räkorna och snäckorna ska kunna bygga upp sina skal ordentligt. Dom får ju lite Kalcium från snäckskalen, men jag ska också ha i extra Kalcium och mineraler för att dom ska må prima =)

Inga kommentarer: