21 juni 2007

54l startad! =)

Har rengjort rötterna och knutit fast Anubias "mini" på dom och lagt ner i karet på ett snyggt sätt först. Senare under kvällen-natten tvättade jag sanden (mycket snygg tycker jag!!!) och la i karet. Det blev rätt mkt sand, men det är ju absolut bättre än för lite. Växter som därefter planterades var: Anubias nana, Najas guadalupensis och Sagittaria subulata. Det kommer mera, bl a Javamossa och nån sorts flytväxt, kanske Salvinia natans eller Pistia (dom blir nog för stora dock). Idéen med karet är att det ska vara lite växter som är mkt lätta, tillsammans med räkorna (som är poängen med karet). Vet inte riktigt ännu vilka räkorna jag ska ha, men det hade vart kul med något lite ovanligare, typ finare Black Crystal, gula räkor eller nån sorts Tigerräkor. Ska nog också ha lite malar, typ Otocinclus, Panaque maccus och Corydoras panda i samma kar. Tror inte att dom skulle äta några räkyngel! Såklart kommer det också bli snäckor: Malaysiska Sandsnäckor och Ampullaria är tanken iaf! Det gick snabbt att fylla på med vatten eftersom att karet är rätt så litet och att det inte står långt ifrån badrummet, där jag fyller hinkarna och bär bort till karet =) Skönt när man byter vatten sen då. Alla andra karet är på övervåningen (där vi ej har rinnande vatten i kran), så man måste springa i trappan vid varje VB...Jag stoppade också ner snäckskal i karet, Vinbergssnäckor och sånna långa som man kan hitta vid stranden... (namn?) Jag stoppade också ner dom Malaysiska sandsnäckorna, som jag fick på Hornbach tidigare under dagen, direkt i karet. Doserade Sera Aquatan och Nitrivec enligt anvisningarna.
Lysröret i karet (1st 15watt) är ett Philips som vi hade hemma. Ska byta till Aquarelle när jag får tag på ett!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hallå!1 Jösses vilket fint akvarium Du lyckats med.. Nu får man ju massor inspiration här *s* Själv har Jag bara scalarer o letar lite ny inspiration ..Kul att man trilla in här då ..*s* Var hittar Du alla växter? Tips? All heder verkligen.. Man ser klart att Du lagt ner mkt tid på det .. Lycka till !! //Zandra

Leonard sa...

Det är alltid roligt att man kan inspirera någon!
Jag köper mycket växter på nätet från privatpersoner på www.plantswap.se
Om jag inte hittar dem där så kollar jag med Zoo Kompaniet här i Göteborg om de kan ta hem växterna jag vill ha, de andra butikerna gör det ändå aldrig.
Eller om jag behöver flera sorter så köper jag kanske från någon internationel site.