30 juni 2007

24l VB

Gjorde mitt regelbundna vecko-VB i 24l idag, 50% som vanligt också. Jag har bytt ut en del växter i karet för att skapa en lite annorlunda layout. Jag har ersatt Blyxa japonica med Hemianthus micranthemiodes, HC med Riccia sp. "Dwarf" (om ett tag), Rotala wallichii med Rotala indica och satt in lite helt nya arter: Shinnersia rivularis "Weiss-Grün", Rotala sp. "Nanjenshan" och Mayaca fluviatilis.
Jag ska ha kvar min HC-matta i nån vecka tills Riccian har växt till sig och sedan ska jag binda ner Riccia sp. "Dwarf" på skifferplattor och täcka botten med, just nu flyter mossan bara, för tillväxt ett tag =)
Jag rensade ut en hel del HC ur mattan (drog ut små tussar försiktigt ur hela mattan) för att sen sätta i en emers odling tillsammans med Vesicularia ferriei. Metoden jag använder för att ansa HC är att dra ur små tussar försiktigt hur hela mattan, så att den blir lite "hålig", men det syns ju inte så mkt heller. Fast idag rensade jag nog 1dl (!) HC ur 24l karet, fattar inte att det kan bli så mkt! =D och jag har ju fortfarande kvar en massa i karet. Den ser idag lite skabbig ut, men om 1 vecka kommer den se fräsch och mer lummig, fluffig ut igen. Dosering efter VB: 1/2tsk Coralife Salt 1/5ml KNO3 10ml KH2PO4 1/2ml EasyCarbo 10ml ProFito Imorgon kollar jag pH och GH, och ser om jag eventuellt behöver tillsätta lite bikarbonat för att ytterligare höja pH till ca 7.6 Kollar nog också NO2 och NO3 samtidigt. Föresten så verkar "saltet" funka bra.
Jag tycker att räkorna har blivit lite piggare faktiskt, men det kanske bara har vart ren tillfällighet. Ingen verkar iaf ha tagit skada av det.

2 kommentarer:

Leonard sa...

Mätresultat i 24l:
pH 8.0
GH 5
NO3 2ppm
NO2 0.05ppm

Anonym sa...

absorb still swapped weakening maturity phasing bgcolor deviation maharastra summers diagram
lolikneri havaqatsu