9 juni 2007

24l VB

Gjorde ca 70% VB på 24l idag. Jag vill få bort så mkt PO4 som möjligt, det låg fortfarande på 7ppm före VB. Skitmysko att växterna inte förbrukar någonting!! =s
Det har legat på 7-8ppm under 2 veckor nu, det enda som sänkt nivåerna har varit små 5% VB. Jag ska inte dosera KH2PO4 på ett tag nu iaf.
Dosering efter VB blev 1/4krm KNo3 + 5ml ProFito + 1ml EasyCarbo.
Jag har tagit bort Bacopan i högra hörnet och ersatt med mera Blyxa + Nympheae. Hoppas på att det kommer lite flytblad + blomma från näckrosen sen också =)
Jag kommer nog ta bort Bacopan i vänstra hönret också, så småning om iaf. Och då byta ut mot Rotala wallichii. Jag rev också ut all Micranthemum umbrosum ur karet.
Jag rensade ut lite Blyxa idag och hittade en del ferriei mossa i den. Mossan hade varit jätteliten när jag stoppat ner den och nu hade den vuxit sig ca 5x större. Jag trodde att alla mossor var känsliga mot Glutharaldehyd (EasyCarbo), men tydligen inte. Den här verkade verkligen trivas =) Dom kanske bara mår dåligt av överdos isf...
Trist att Körsbärsräkorna dör... jag tror jag har ca 6-8st kvar nu. 16st från början =( Ska försöka dosera mindre gödning och göra mer VB. Maskarna är troligen inte orsaken till att dom dör, utan överdosering av gödning är ganska säkert problemet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Skickade Rotala Spec "Nanjenshan", Hemianthus micranthemoides och Mayaca fluviatilis till dig idag.