14 juni 2007

24l VB + plantering

Bytte 50% vatten för att kyla karet. Pansarmalarna och räkorna höll på att få fnatt inne i burken med 28C!!! =s jag kommer nog behöva göra VB 2ggr/vecka nu ett tag, fast vädret börjar nog bli kallare ute nu igen, så 1ggr/vecka borde väl kanske räcka. Man skulle ju också kunna lägga ner 1 isbit/dag för att kyla vattnet något.
Jag tänkte om lite i 24l karet. Tog ut all Tonina fluviatilis och Bacpoa australis. Bacopan lades i en plastlåda för att strax skickas iväg till andra växtakvarister. Toninan slänge jag. Den växte så segt och dom skotten jag hade kvar såg inte heller så roliga ut.
Jag planterade ner Najas guadalupensis, Hemianthus micranthemiodes, Vesicularia ferriei och växter som flutit upp, som funnits sen innan. Najas och mossan är bara i karet som förvaring, ska flyttas så snart som möjligt! Det är rätt trångt nu och ser inte så bra ut, men när jag får bort en del växter så blir det nos mkt bra igen!!! Jag ska göra om layouten lite. Ha Blyxa tillsammans med Hemianthus micranthemiodes i mitten bland stenarna, låg, jämn HC matta omkring, röd lotus på höger sida, röd Rotala wallichii på vänster baksida.
Efter VB mätte jag PO4 igen och mängden PO4 hade halverats, precis som det ska göra efter ett 50% VB ;) nej, men förra gången efter 50% VB låg det på samma nivå nån dag efter ändå... Undrar om det är nåt som slöpper ut PO4 i karet eller om det bara blev fel på testet. Jag ska mäta imorgon också för att se att det inte har stigit mer än vad jag har doserat.
Gödningen blev:
1/3krm KNO3
1/4krm K2SO4
1ml basic-utspädd KH2PO4
Växternas äldra blad ser lite slitna ut, så jag antar att dom skulle trivas av mera PO4 och K egentligen, men det skulle inte räkorna uppskatta alls.

Inga kommentarer: