3 juni 2007

102l VB

Gjorde ett 30% VB i 102l karet idag. Andra gången efter uppstart, som jag skrubbar bort alger från rutorna =) skönt att slippa fixa så mkt med karet också, VB 1ggr/månad och regöring av filter varannan-var tredje månad. Jag hade i lite Hornsärv, från 160l, för att få ner min höga nitrat-halt och allmänt höga värden av olika saker i vattnet.
Mina Julidochrosmis har bildat par nu, 1 fisk är ensam och över. Dom andra 2 håller på att leka. Jag tror att dom redan lagt rom och att ynglen precis har kläckts =D Jag har ju sett 3 yngel av en tidigare kull (hade ingen aning om att dom har lekt innan!), som är alldeles randiga, som små kopior av föräldrarna
Jag tror jag har ungefär 15st multisyngel som lever, så jag hoppas på att några kommer växa upp ju!
Gabonräkorna verkar funka ok med fiskarna, men dom är ju så sega! Ibland vet man inte om dom lever eller är döda när dom bara ligger helt stilla.
Fiskarna har inte rört deras skärmar och dom båda ligger tillsammans filtrerar när det kommer lite slamm från filter eller mat i karet. Coola annars =)
Efter VB hade jag i 1msk bikarbonat, så att pH och KH blir rätt igen: pH 8.3 och KH 10 är lagom!

Inga kommentarer: