26 maj 2007

VB 160l

Jag har haft en jäkla massa växter liggande på ytan i några dagar nu. Jag har ju fått hem order från firren, och fått växter från PS, m.m. Kanske (troligen inte) därför som mina Hygrophila sp. "Ceylon" ruttnat =s Konstigt iaf. Alla stänglar utom en liten har ruttnat bort totalt, bara försvunnit under en dag! Och en liten pinne har det inte hänt någonting med, knäppt... Alla var ju i emers form och det kanske hade med rötterna att göra, att de var helt instängda i sanden och ruttnade och att det bara var den lilla plantan som inte fått några rötter (emers-rötter) som kunde ha ruttnat...
Det har börjat komma svavelgas (nån sorts gas iaf) ur botten igen nu, toffsalger och trådalger =( Jag har satt ner alla växter och rensat ytan. Alla växter sitter där de ska göra i slutlayouten, men det finns lite för mkt av några arter och för lite av andra, det är bara att vänta tills de växter till sig. Det är för mkt Ludwigia acurata, Limnophila sessiliflora, Echinodorus tenellus, Najas guadalupensis och Blyxa japonica i 160l nu. Om någon är intresserad av att köpa, så kan ni maila mig! Jag har även en massa annat, om ni är intresserade. Jag bytte 50l vatten och rengjorde ytterfiltret för första gången (Fluval 405). Jag trodde inte att det fanns någon låsventil för slangarna, men det fanns det ju =) "Tur" för annars hade ju allt vatten bara forsat ut när man öppnade ytterfiltret (locket) ;) Jag tor ur 1l krossad lavasten och satte i 1l Zeolith + 1l 30ppi/fin filtermatta. Det flödar bättre nu än innan rengöringen, även om jag har mer täta filtermaterial. Filtret hade redan hunnit bli hyftast skitigt efter 2-3 veckor, så det är nog bra att göra rent det med 2-3 veckors mellanrum i framtiden. Dessutom har jag kopplat in pH controllern, en Papillion pH 3000, köpt från http://www.aquaristic.net/ . Den var enkel att förstå och starta igång, vilket är mycket viktigt tycker jag! Beskrivningen var bra, men jag tycker att de har glömt att berätta en del saker, som inte är självklara för oss som aldrig haft en pH controller innan. T ex att man ska ta bort gummi-skyddet med vätska i från elektroden, de berättar inte heller inom vilka nivåer den inställda dosen CO2 kan vara, om det är +/- 0.5 eller pH, men i stort sett så förstod man kanske det efter att ha funderat en stund. Och jag vet ingen manual, som är helt perfekt och jag upplever den iaf som mycket bra!!
Jag har KH 2 i mitt 160l, så jag satte controllern på pH 6.2, vilket ska ge ca 41ppm CO2 och det är lagom! Nu ligger det på ca 6.4 som ni ser, hoppas att det funkar att få ner pH:t så långt.
Än så länge är jag nöjd med den =) Verkar vara en bra pH controller! Gödningen efter VB blev som följande: 3-4krm KNO3 3-4krm KH2PO4 2.5tsk MgSO4 12ml micro+

Inga kommentarer: