25 maj 2007

Mätvärden

Jag gjorde en del mätningar i mina kar idag, det var lite förskräckande ibland =s
Testerna jag använder är, som vanligt, JBL dropptester.
160l
pH 6.2
KH 2
41.2ppm CO2
5ppm NO2 (!!!)
24l
pH 7.4
0.2ppm NO2
8ppm PO4
102l
7.8 pH
20ppm NO3
I 160l karet är det ju äckligt mycket nitrit!!! =s jag trodde att fiskarna skulle vara döda med så mycket nitrit! Jag ska sätta in en massa Zeolith, så fort jag kan i ytterfiltret.
CO2 ligger bra, trots det har jag fått en mindre invasion av toffsalger =( Hoppas att dom försvinner. Det kommer även en del trådalger i mina nya Taxiphyllum mossa, det fanns alger i den när jag köpte den, men jag trodde att dom skulle dö dirket i mitt kar. Jag har alldtig innan haft problem med trådalger, och hoppas att jag inte kommer behöva uppleva dem just nu! =(
Alla värden i 24l ser bra ut! 2-3 räkor har fått ur rommen och bär omkring på romkornen fritt nu! Det borde inte ta mer än 2 veckor innan jag har yngel av dem! =) De har färgat ut enormt fint tycker jag!Nu letar jag efter Caridina cf. babaulti ssp. (gröna räkor) till 24l! Har kollat med några affärer i GBG och ingen av deras grossister har för tillfället tillgång till de gröna... segt.
Växterna ser fräscha ut! Kul att det verkar funka med EasyCarbo. Dock tror jag att Ludwigia acurata är för avancerad för detta karet, så den kommer nog flyttas tillbaka till 160l snart igen. De nya topparna på den är alldeles gröna istället för den härliga röda färgen.
På mina Micranthemum umbrosum och Bacopa australis i 24l, så får jag fram det till att jag har Kalium brister, äldre blad blir alldeles håliga, sen gula och dör. Jag har doserat en del KH2PO4 det sista, så det är därför jag har 8ppm PO4 i karet nu. Det sprider ju sig en massa prickalger i karet också. Det är iof snyggt på stenarna, men de borde egentligen inte komma eftersom att jag har så mycket PO4 i karet nu!
I 102l lever fortfarande ca 20 multis yngel och jag hoppas på att de kommer klara sig helt och hållet av sig själva (som de alltid har gjort).
När jag kikade in bland stenarna, på mina Julidochromis transcriptus "Gombe", så såg jag ett nytt yngel. Detta yngel liknade inte alls multisarna, så det måste ju bara vara så att mina jullar lagt och och fått yngel! =D Det verkar inte som att de är särskillt vakande över ynglen, verkar mer som att de vuxna jullarna skulle äta upp sina yngel om de nu såg dem.
Mina båda räkor verkar må bra. De vandrar runt i karet och viftar med armarna. Multisarna brukar bli riktigt ilskna på dem när de sätter sig mitt i deras revir =) Räkorna är ju så jäkla slöa och orkar inte flytta på sig dirket heller, så det dras lite i spröten och så, men räkorna verkar inte ta någon skada av det alls.
Det har kommit lite Cyano i sanden, så jag har matat mer än vanligt + haft i lite KNO3 i karet för att höja nitrathalten, för att få Cyanon att försvinna, men den har ännu inte gett sig, trotts 20ppm NO3.
Jag ska köpa fler Zebrasnäckor som får ta hand om den.

Inga kommentarer: