1 maj 2007

Mätvärden i karen

Jag mätte lite värden i 160l och 24l idag. Jag skulle egentligen lagt i några Posthornsnäckor i 24l idag, men ändrade mig när jag såg hur vattnet såg ut... Jag använde som vanligt mina JBL dropptest. 24l 7.8 pH 6 KH 0.8ppm NO2 (nitrit) 10ppm PO4 (fosfat) Alldeles för mycket nitrit i 24l karet. Undrar hur det kan vara så mycket redan, ska iaf göra ett VB innan jag lägger i snäckor och räkor. Jag tror inte att de skulle uppskatta min höga halt av PO4 och andra näringsämnen heller. pH och KH ligger helt perfekt! =) 160l: 6.8 pH 2 KH +10ppm PO4 (fosfat) 0.8ppm NO2 (nitrit) 10.6 ppm CO2 Väldigt lite CO2 i vattnet, det förvånar mig iof inte eftersom att ytterfiltret är så j*vla slött så att den inte kan driva AM Reaktor 1000. Måste fixa detta snarast! jag borde nog bra ner med gödningen nu när det knappt är nåt ljus, som når växterna (pga GV) och för att jag inte kan lösa upp CO2:n heller. I sommar ska jag stänga ner 160l karet! Kommer inte ha tid med det ändå och så skulle det kännas enormt skönt att få byta bort min skit sand/botten! Så efter att jag avslutat min nuvarande layout i 160l, så tömer jag karet och kommer inte starta det förän i höst, om jag startar det alls.

Inga kommentarer: