13 maj 2007

160l

Jag har tillängat hela dagen åt att fixa med 160l.
Först bytte jag ca 2/3 av allt vatten i karet. Det tar rätt lång tid om man bär allt vatten i 10l hinkar, upp och sen ner för en trappa... Det hade vart jäkligt gött att koppla in lite slangar i huset, så att man bara kunde vrida på en kran istället för att kämpa ihjäl sig med detta =) men, men!
Vattnet var redan innan vattenbytet rätt klart, eftersom att jag kört med UV-C filtret. Efter vattenbytet blev det ännu klarare! =) Härligt. Jag tror det kommer bli helt klart om ca 2 veckor.
Efter det stora vatten bytet hade jag i detta:
4krm KNO3
2krm K2SO4
2krm KH2PO4
20ml micro+
2tsk MgSO4
2ml EasyCarbo (!, för att försöka förhindra att kieselalgerna och andra alger ska sprida sig i detta "sårbara" läge)
Under VB:t drog jag ur all Glosso och Micranthemum och rensade ur alla dåliga delar och planterade om det. Jag passade på att ta med slamsugen där växterna tidigare hade stått. Det var rätt mycket skit! och är fortfarande en del kvar.
Jag flyttade över all wallichii till 24l karet, så fick räkorna lite alger att knapra på =) Hoppas wallichiin tar sig där.
Jag slänge ut all Mayaca och växten som jag inte visste vad det var. Orkade inte spara på det mera!
Jag knöt även fast mossan (Taxiphyllum alternas) på Red Moore roten med bomullstråd. Den kommer nog bli rätt buskig och stor, men jag får väl ansa den isf.
Nu efter vatten bytet ser man ändå till bakgrunden ganska tydligt Fasen va skönt att det gröna vattnet försvinner! =)
Jag såg att växterna bubblade lite nu också =) Man kanske kan börja ta lite bubbelbilder i 160l snart också.
Men eftersom att min botten har kraschat, så har det kommit en massa kieselalger i karet. Dom är så jäkla fula! och jobbiga! =( Nålgräset är värst drabbat än så länge, men det kommer säkert sprida sig mera ändå.
Jag funderar på att göra om min layout, men jag tror jag ska köra på som jag tänkte från början ändå. Den nya idéen är att ha som en "ö" omkring Red Moore roten (lite som det ser ut nu) och på vänster sida ska det bara vara Glosso (dvs kalt).
Men jag låter nog ändå Micranthemumen växa upp mera, som jag hade tänkt från början. Då blir det lite mera vägg syndrom, men också snyggare tror jag =) Karet kommer se större ut om jag gör så tror jag.

Inga kommentarer: