12 maj 2007

102l idag

Jag gjorde ett 15% VB i 102l Tanganyika karet. Tillsatte därefter 2tsk bikarbonat och 2krm KNO3 för att det kommit lite Cyano i sanden. Jag trodde snäckorna skulle äta upp det, men dom kanske inte bara har sett det ännu.
Den sista (andra) kullen med yngel från multisarna verkar kraftig, det är nog 20st yngel som klarat sig i 1-2 veckor, så några borde ju klara sig! =)
Det sitter en del vita ägg på rutan också. Jag tror att det är rom från Hornsnäckorna (Clithon corona).
Zebrasnäckorna lägger sin rom över vattenytan, multisarna lägger rommen bland snäckor och stenar och jullarna har knappt vart i det området. Jag har inte heller sett någon som helst tendens till lek hos dom. Hade vart kul om man fick lite yngel av Hornsnäckorna! =) Bild kommer på rommen.
Föresten tror jag att 1 julle är bort, har dött. Den har varit rätt skabbig ett tag nu, så det var väl inte konstigt.
Jag har problem med att det alltid lägger sig en tjock, brun yta uppe på vattnet. Vet inte vad det är, men jag tar bort rätt mycket av den vid varje VB. Men sen kommer den snabbt tillbaka efter 1 vecka =s Är det någon som har tips på vad man ska göra för att få bort det?
Jag matar med Åldes frusna Artemia, frusna Bosmider, Dr. Basslers, annat granulat och spriulina flingor. Undrar om det ändå inte är fodret som gör ytan.

Inga kommentarer: