14 mars 2007

Växtkaret

Jag kör mkt mindre CO2 nu, sänkt mig till 3-4b/s, förr körde jag nog 8-10b/s :S läskigt mycket, men det var dålig upplösning. Tydligen fungerar det mycket bättre (iaf för mig) med mera filtervadd i ytterfiltret. Jag mätte pH och KH, och igår låg jag på 26.5ppm CO2, inte alls mycket, om man också jämför med att jag låg på minst 60ppm när jag körde så mkt CO2. Växterna verkar ändå överleva, men dom bubblar inte alls lika mycket, däremot så är fiskarna lyckligare nu. Idag hade jag i ca 60ml KH2PO4 och 5krm K2SO4. Jag har i PMDD och/eller TMG nästan varje dag nu, jag har ju inga tester heller, så att jag kan se om jag ligger ungefär rätt heller, ska köpa det snart tänkte jag. Efter lite diskussioner om brister på mina Rotala wallichii, så har vi kommit fram till att jag nu, under några veckor, ska testa att inte göda med något Magnesium alls. Jag brukar bara göda 1ggr/vecka (dirket efter VB), men det ska jag ta bort helt nu då. Egentligen tror jag inte att det kommer hända någonting alls, men det är alltid värt att prova. Jag skulle nästan göra vad som helst för att få min Ludwigia acurata snygg också :( ser INTE bra ut nu, egentligen borde jag slänga den, men vill ge den minst en chans till i karet nu. Om ingen dosering av MgSO4 inte ger några resultat så, blir till att minska på nitratet också. Men det känns inte bra med tanke på att jag redan har lite Cyano, som ligger i gruset, mellan framrutan och Glossostigman :S får se hur jag gör med det... Toninan var iaf glad idag, bubblade som den aldrig gjort innan =) Också sugen på att skaffa någon ny växt till karet också, typ Ammania gracilis, Microsorum pteropus "Windellöw" och Taxiphyllum sp. (Taiwan moss). Får se när jag hittar dom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Restaurants in the United States. Search or browse list of restaurants. http://restaurants-us.com/ks/Wichita/Cinnamon%27s%20Deli/67213/

Anonym sa...

Overview of state health insurance laws and activities. http://insuranceinstates.com/michigan/Ann%20Arbor/Garan%20Lucow%20&%20Miller%20Pc/48104/