25 mars 2007

Växter!

Efter att ha slutat att dosera MgSO4, så har bristerna (smala toppar) på Rotala wallichii och Mayaca fluvatilis blivit värre! Men Det känns som att Myriophyllum tuberculatum (Red) kommer igång mer igen, även Ludwigia acurata (fast inte alls snabbt). Jag funderar på att välja bort Rotala wallichii och Ludwigia acurata och ersätta med något annat, men jag har svårt att komma på någon finbladig växt, som blir röd (ej rosa-lila!). En jag funderat på är Ludwigia inclinata var. verticillata ("Cuba"). Kanske ska testa Proserpinaca palustris också, den blir ju rätt så röd, men verkar rätt så krånglig. Jag ska ge den röda Myriophyllumen ett rejält försök till! Ludwigia glandulosa (inte "Perennis") verkar också snygg, blir väl rätt så röd (ej lila) också, fast inte så finbladig. Eller är Ludwigia repens "Rubin" mer röd än glandulosa (ej lila-rosa?)? har inte för mig det... eller är vanlig repens mer röd än "Rubin"? Vill ju inte ha en rosa aktig växt. Sen hade jag väl tänkt skaffa Ammania gracilis, den ser snygg och röd ut på många bilder iaf =) Tycker ni att jag ska ge Ludwigia acurata en sista chans? Dom blir ju skitsnygga, om man lyckas med dom! men frågar är bara hur man gör för att lyckas med dom :S De andra Ludwigia-arterna kanske är lika krångliga... Maila mig gärna om ni har någon av växterna, som jag vill testa!!!

Inga kommentarer: