10 mars 2007

VB i 2 kar

Jag gjorde små vattenbyten i både 160l och 102l idag, runt 20-30% VB i båda karen, hann inte med mer, men det räckte nog ändå, särskillt i 102l =)
Red Moore roten har börjat sjunka lite nu, jag har tryckt ner den på rätt plats och lagt stenar på så länge, så kommer den nog suga upp mer vatten ganska snabbt, så att jag kan ta bort stenarna som tynger ner den, en tillfällig lösning.
Det känns som att jag går bättre att lösa CO2:n genom ytterfilret nu, när jag stoppat i mer filtervadd. Det blev ju för mycket CO2 i karet för några dagar sedan, då körde jag nog på 7-9b/s, nu kör jag 3b/s och det är lagom nu.
Jag hade i ca 70ml TMG, 40ml KH2PO4, 6krm KNO3, 4-5tsk MgSO4 och 4-5krm K2SO4 i 160l efter vattenbytet.
Rotala wallichii, som hade så snygg färg för några dagar sedan, har börjat få lite alger på sig, förkrympta toppar här och där och bara några plantor som är röda i topparna :(
Ludwigia acurata växer inte heller bra, en del alger på äldre blad och växer långsamt, som vanligt. Jag funderat på att slänga ut den och skaffa någon annan växt, som är någorlunda röd också, får se...
Innan vattenbytet i 102l, så hade jag dessa vattenvärden:
pH: 8.2
KH: 11
NO2: 0ppm
Jag hade i 2tsk bikarbonat i det nya vattnet, till 102l karet, även lite Sera Aquatan, lika bra att använda det, även om det kanske inte skulle behövas.
Jag matade multisarna med frusna Bosmider nyss, dom åt lite grann, men det mesta hamnade nog i filtret tror jag :S det ska nog gå bra med nitrit och så ändå, men, men...

Inga kommentarer: